Otázku, jak úspěšně a efektivně komunikovat s mladými dospělými si kladl už Sokrates a velmi pravděpodobně si ji pokládá nejeden pedagog i dnes. I dnes řada učitelů podle jeho vzoru využívá Sokratovskou metodu, kdy vedou své žáky a studenty k novým vědomostem pomocí otázek. Všichni však dobře víme, že to není jenom o otázkách, ale také o komplexním přístupu k žákovi či studentovi. Takovým komplexním přístupem je i model TAPATE, na kterém v současné době pracují odborníci z Institutu celoživotního vzdělávání. Projekt s názvem Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí je realizován v rámci výzvy Inovace v pedagogice, financovaného ze zdrojů OP VVV. A o čem že to tedy je?
Model TAPATE (Transactional Analysis Proficiency Award for Teachers and Educators) je založen na psychologickém přístupu transakční analýzy, který se zabývá komunikací mezi jednotlivci. Výhodou transakční analýzy je její srozumitelný slovník a lehká aplikovatelnost do každodenních situací. Díky tomu je model přístupný pedagogům různých oborů. Model TAPATE, původem z Velké Británie, obsahuje celkem šest základních konceptů, které pomáhají pedagogovi při vedení výuky (jak ji správně strukturovat, stanovit si cíle), při komunikaci se žáky a studenty a které podporují jejich motivaci. Základem modelu je jasná dohoda mezi pedagogem a žákem/studentem, která je založená na vzájemném respektu a kterou následně dodržují obě strany. V komunikaci dle transakční analýzy platí pravidlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. To znamená, že respektující přístup pedagoga vyvolává respekt ze strany žáků a studentů a zároveň motivuje studenty k lepším výsledkům ve studiu. Současně získává vyučující nástroj, jak směrovat komunikaci mezi pedagogem a žákem a jak využívat moc v komunikaci; komunikace totiž není pouze o výměně sdělení, ale také o potvrzení si svého statusu. Příkladem může být tzv. záchranný betonový kruh, který někteří vyučující „hází“ studentům při závěrečných zkouškách. Model TAPATE věnuje pozornost i tzv. psychologickým hrám, což jsou náročné komunikační situace, kdy je něco řečeno, ale něco úplně jiného myšleno. Dříve by se za psychologickou hru dala označit výmluva týkající se nesplnění domácího úkolu kvůli nefungující elektřině. V současné době jsou sice hry na jiné úrovni, ovšem mechanismy zůstaly stejné. Pedagog díky znalosti psychologických her dokáže předcházet nepříjemným konfliktům, případně je rovnou řešit, a ušetřenou energii může užitečně využít pro vzdělávací proces.
Petru Adamcovi a Davidu Kryštofovi z Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) se podařilo navázat spolupráci se samotnou autorkou metody TAPATE prof. Julie Hay z Middlesex University London z Velké Británie, odkud se tato metoda šíří dál do světa. V rámci realizace projektu Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí pracuje ICV na zavedení metody na vybraných školách v ČR a na akčním výzkumu, kdy změří efektivnost využívání této metody v praxi.
Více aktualit
-
Zveme Vás na 10. ročník Kariérního dne na MENDELU, který se uskuteční ve středu 23. 4. 2025 od 9 do 15 h na budově Q univerzitního kampusu Mendelovy univerzity v Brně, Zemědělská 1, Brno. Co vás na kariérním dni MENDELU čeká? Čeká…
-
Slovenská návštěva v rámci programu Erasmus+
Posluchači univerzity třetího věku na Polonohospodářské univerzitě v Nitře využili programu Erasmus + a přijeli načerpat novou inspiraci a poznatky na Univerzitu třetího věku Mendelovy univerzity v Brně. Nejprve se seznámili se systémem vzdělávání…20. 3. 2025 -
Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro specialistu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Kurz je akreditován MŠMT ČR jako rekvalifikační a je vhodný pro přípravu osob k získání profesní kvalifikace… -
Mezigenerační univerzita v České televizi
Dobré ráno z Brna aneb přinášíme odkaz na včerejší iVysílání pořadu Dobré ráno, kde můžete shlédnout tři vstupy, ve kterých naše skvělé kolegyně Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. a Mgr. Kateřina Pevná představily program a plánované aktivity…25. 2. 2025 -
Letničkové truhlíky
V rámci kurzu, který bude zaměřen hlavně na praktickou část, si účastníci vytvoří vysázený letničkový truhlík z různých druhů více či méně známých druhů rostlin. Během kurzu se účastníci dozví, jak vybírat vhodné rostliny, jak o takový truhlík… -
Komentovaná prohlídka historických zahrad v Miloticích, Buchlovicích a Slavkově
Komentovaná prohlídka unikátních zahrad pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu, nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Chcete se dozvědět něco více o zahradní architektuře? Projít si s odborníkem… -
Přípravný kurz pro autorizovanou zkoušku Kariérový poradce / Kariérová poradkyně
Kurz je určen všem, kteří se věnují nebo se chtějí věnovat kariérovému poradenství v rámci své profese pedagogům ZŠ nebo SŠ, kteří vykonávají činnost kariérového poradce na svých školách Pozn. praxe v oblasti kariérového… -
Základy kybernetické bezpečnosti
Cílem kurzu je seznámení účastníků s riziky a hrozbami, které přináší používání moderních technologií v kyberprostoru. Prostřednictvím praktických příkladů a názorných živých ukázek získá účastník kurzu povědomí o těchto rizicích a zároveň… -
Základy kybernetické bezpečnosti - pro zaměstnance MENDELU
Cílem kurzu je seznámení účastníků s riziky a hrozbami, které přináší používání moderních technologií v kyberprostoru. Prostřednictvím praktických příkladů a názorných živých ukázek získá účastník kurzu povědomí o těchto rizicích a zároveň… -
Celouniverzitní den otevřených dveří
MENDELU již potřetí pořádá celouniverzitní den otevřených dveří, kdy všechny fakulty a součásti budou zájemcům o studium otevřeny v jeden den. Uchazeči si mohou 31. ledna prohlédnout jak kampus v Brně, tak i v Lednici. V rámci programu…13. 1. 2025