Otázku, jak úspěšně a efektivně komunikovat s mladými dospělými si kladl už Sokrates a velmi pravděpodobně si ji pokládá nejeden pedagog i dnes. I dnes řada učitelů podle jeho vzoru využívá Sokratovskou metodu, kdy vedou své žáky a studenty k novým vědomostem pomocí otázek. Všichni však dobře víme, že to není jenom o otázkách, ale také o komplexním přístupu k žákovi či studentovi. Takovým komplexním přístupem je i model TAPATE, na kterém v současné době pracují odborníci z Institutu celoživotního vzdělávání. Projekt s názvem Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí je realizován v rámci výzvy Inovace v pedagogice, financovaného ze zdrojů OP VVV. A o čem že to tedy je?
Model TAPATE (Transactional Analysis Proficiency Award for Teachers and Educators) je založen na psychologickém přístupu transakční analýzy, který se zabývá komunikací mezi jednotlivci. Výhodou transakční analýzy je její srozumitelný slovník a lehká aplikovatelnost do každodenních situací. Díky tomu je model přístupný pedagogům různých oborů. Model TAPATE, původem z Velké Británie, obsahuje celkem šest základních konceptů, které pomáhají pedagogovi při vedení výuky (jak ji správně strukturovat, stanovit si cíle), při komunikaci se žáky a studenty a které podporují jejich motivaci. Základem modelu je jasná dohoda mezi pedagogem a žákem/studentem, která je založená na vzájemném respektu a kterou následně dodržují obě strany. V komunikaci dle transakční analýzy platí pravidlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. To znamená, že respektující přístup pedagoga vyvolává respekt ze strany žáků a studentů a zároveň motivuje studenty k lepším výsledkům ve studiu. Současně získává vyučující nástroj, jak směrovat komunikaci mezi pedagogem a žákem a jak využívat moc v komunikaci; komunikace totiž není pouze o výměně sdělení, ale také o potvrzení si svého statusu. Příkladem může být tzv. záchranný betonový kruh, který někteří vyučující „hází“ studentům při závěrečných zkouškách. Model TAPATE věnuje pozornost i tzv. psychologickým hrám, což jsou náročné komunikační situace, kdy je něco řečeno, ale něco úplně jiného myšleno. Dříve by se za psychologickou hru dala označit výmluva týkající se nesplnění domácího úkolu kvůli nefungující elektřině. V současné době jsou sice hry na jiné úrovni, ovšem mechanismy zůstaly stejné. Pedagog díky znalosti psychologických her dokáže předcházet nepříjemným konfliktům, případně je rovnou řešit, a ušetřenou energii může užitečně využít pro vzdělávací proces.
Petru Adamcovi a Davidu Kryštofovi z Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) se podařilo navázat spolupráci se samotnou autorkou metody TAPATE prof. Julie Hay z Middlesex University London z Velké Británie, odkud se tato metoda šíří dál do světa. V rámci realizace projektu Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí pracuje ICV na zavedení metody na vybraných školách v ČR a na akčním výzkumu, kdy změří efektivnost využívání této metody v praxi.
Více aktualit
-
Každá smysluplná činnost, která je zároveň inspirativní a vznikají díky ní nové projekty, je krásnou zpětnou vazbou a potvrzením, že stojí za to v ní pokračovat a dále ji rozvíjet. Tento týden na základě inspirace naší Mezigenerační univerzity…2. 7. 2024
-
MENDELU 105: Sraz absolventů
V sobotu 21. 9. 2024 proběhne sraz absolventů MENDELU. Setkat se tak můžete se svými spolužačkami, spolužáky a vyučujícími na oslavě 105. výročí založení MENDELU! Přijďte s námi prožít tento výjimečný den plný hudby, chutí a poznání. Kromě otevřené…1. 7. 2024 -
Děkujeme a přejeme pohodové léto
Vážené posluchačky, vážení posluchači, děkujeme vám za přízeň v uplynulém akademickém roce a přejeme vám krásné odpočinkové léto. Budeme se na vás těšit opět na podzim v některém z našich kurzů či studií. Nabídku naleznete na našem webu.29. 6. 2024 -
Poslechněte si podcasty o MGU a U3V
V těchto dnech vyšla série podcastů s účastnicemi Erasmus + mobility, konkrétně účastnicemi kurzu Jak na mezigenerační program, který jsme v termínu 8. - 11. 5. 2024 připravovali pro posluchače i realizátory U3V na Žilinské univerzity v Žilině.…28. 6. 2024 -
Akreditované rekvalifikační kurzy Českého jazyka pro cizince pro zájemce…
Od září 2024 je zatím situace s realizací rekvalifikačních kurzů češtiny pro cizince nejistá. Úřad práce soutěží pouze jednoho dodavatele každého z těchto kurzů pro Jihomoravský kraj. Vzhledem k aktuálně vypsanému zadávacímu řízení tak zatím panuje…25. 6. 2024 -
Změna úředních hodin studijního oddělení
V úterý 25. 6. 2024 bude z provozních důvodů studijní oddělení uzavřeno. Své studijní záležitosti budete moci vyřídit opět od čtvrtka dle aktuálních úředních hodin na studijním oddělení. Děkujeme za pochopení a přejeme pohodový den.24. 6. 2024 -
Podzimní aranžmá
Kurz je určen pro všechny, kteří si chtějí vytvořit podzimní aranžmá. Obsah kurzu materiál na podzimní aranžmá, jeho zpracování a kombinace druhy věnců a jejich výroba nejčastější chyby při tvorbě aranžmá ošetření materiálu a… -
Slavnostní vyřazení ze studia posluchačů U3V a MGU
Dne 24. 5. 2024 proběhlo slavnostní vyřazení ze studia posluchačů Univerzity třetího věku MENDELU a Mezigenerační univerzity MENDELU. Všem absolventům moc gratulujeme, přejeme mnoho pohody a úspěchů v životě a budeme se těšit na případné další…7. 6. 2024 -
Jihomoravská seniorská akademie - přihlášky
Kybernetika, bezpečnost, zdravotnictví, psychologie nebo finance – témata přednášek, praktických cvičení nebo jiných doprovodných aktivit, které lidé ve věku 50+ můžou od poloviny září absolvovat ve Vyškově a Znojmě v rámci Jihomoravské seniorské…30. 5. 2024 -
Publikace v prestižním mezinárodním nakladatelství
Právě v těchto dnech vyšla v prestižním mezinárodním nakladatelství SPRINGER NATURE nová publikace, jejímž jedním ze spoluautorů je i náš kolega Mgr. et Mgr. Michal Šimáně, Ph.D., vedoucí Oddělení sociálních věd na Institutu celoživotního…29. 5. 2024