„Dalšímu vzdělávání učitelů ZŠ, ale zejména učitelů MŠ, se dosud nevěnovala taková pozornost, jakou by si zasloužilo. Proto jsme projekt Univerzita lektorů věnovali právě jim a setkali se s velmi kladným ohlasem. Pokud to bude možné, rádi bychom podobný projekt uskutečnili i v budoucnu.“ říká doc. PhDr. Dana Linhartová, CSc., ředitelka Institutu celoživotního vzdělávání, který, vedle dalších aktivit, realizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků. „Zaměřením na rozvoj vzdělávání učitelů MŠ a ZŠ reagujeme také na současnou situaci ve školství a přetlak dětí na těchto stupních vzdělávání. Rádi bychom přispěli k tomu, aby kvalitní učitelé vychovali z žáků kvalitní studenty vysokých škol.“ dodává doc. Linhartová.
Konferenci otevřela série čtyř přednášek s řadou praktických doporučení, a to na následující témata:
- Možnosti financování aktivit škol z Operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělání. Během této přednášky se účastníci konference dozvěděli např. o tzv. „šablonách“, které od roku 2016 umožní MŠ, ZŠ a SŠ získat finance pro vybrané aktivity administrativně méně náročnou cestou.
- Aktuální změny v legislativě, které ovlivňují praktický chod škol. Hovořilo se o novelizacích školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících a vyhlášce o předškolním vzdělávání.
- Profesní kompetence učitelů a jejich profesní rozvoj. Zvlášť byla zdůrazněna potřeba sebereflexe, která stimuluje profesní růst učitele a zabraňuje stereotypům jeho práce.
- Mentoring jako forma učení dospělých, která zvyšuje kvalitu pedagogického procesu, posiluje profesní sebevědomí pedagoga, zlepšuje sebereflexi, je prevencí proti syndromu vyhoření.
Na úvodní přednášky navázaly workshopy, které probíhaly v malých skupinách a rozvíjely znalosti a dovednosti pedagogů po praktické stránce. Workshopy se věnovaly muzikoterapii, práci s dětmi se specifickými poruchami učení, komunikačním dovednostem či tvořivosti v práci učitelů.
Závěrečnou konferenci i projekt samotný jsme orientovali především prakticky a naším cílem bylo vzdělávat v praxi pro praxi. Tedy realizovat vzdělávání takovým způsobem, aby mohli účastníci použít co nejvíce získaných poznatků ve svých školách a mohli vzájemně sdílet své zkušenosti. Aneb jak pravil J. A. Komenský: „Teorie zůstane pouhou teorií, pokud nepřikročíme k činu.“
O projektu Univerzita lektorů na ICV MENDELU
Projekt Univerzita lektorů byl zaměřen na podporu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ a ZŠ. Trval téměř jeden rok a umožnil rozvoj odborných, pedagogických, osobnostních a sociálních kompetencí u učitelů, a to z Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina. Hlavním cílem projektu bylo posílit konkurenceschopnost pedagogů a zlepšit jejich uplatnění na trhu práce. V rámci projektu se uskutečnilo celkem 14 odborných kurzů, 2 speciální semináře a 50 odborných stáží. Projekt byl spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Více aktualit
-
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…
-
Základní choroby a škůdci révy vinné
Jednodenní kurz Vám umožní získat základní znalosti o běžně se vyskytujících chorobách révy a škůdcích, naučíte se je rozeznávat a dozvíte se také „jak s nimi zatočit“. Cílem kurzu je seznámit posluchače s typickými chorobami (zejména… -
Tvorba hodnoty s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích… -
Jihomoravská seniorská akademie v Události Brno
O projektu Jihomoravská seniorská akademie, který bude mít první absolventky a absolventy a příští akademický rok míří do dvou nových lokalit, včera v pořadu Události Brno mluvila Mgr. Bc. Kateřina Pevná. Odkaz na reportáž v pořadu Události Brno…29. 5. 2025 -
Jihomoravská seniorská akademie má první absolventy a absolventky, studovat ji…
V prvním ročníku Jihomoravské seniorské akademie ve Vyškově a Znojmě absolvovalo celkem 72 seniorek a seniorů. Jejich slavnostní vyřazení proběhne 2. června 2025 v atriu Jihomoravského muzea ve Znojmě a v historické budově Gymnázia a Střední…29. 5. 2025 -
U3V napříč regiony
V týdnu od 12. 5. do 16. 5. 2025 probíhá v Telči již tradiční speciální meziuniverzitní pobytový kurz pro posluchače univerzity třetího věku s názvem Univerzita třetího věku napříč regiony. Zajímavá témata ze své výuky tak představí tři…13. 5. 2025 -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Řez ovocných dřevin I.
Ovocné dřeviny vyžadují trvalou péči jako jsou především řezy různých typů, v různé intenzitě a termínech. Pokud jste zdědili nebo koupili sad, je nutné se o něj správně starat, aby vám sloužil a žil, co nejdéle. Kurz je vhodný i pro majitele… -
Řez ovocných dřevin II.
O ovocné dřeviny je v posledních letech čím dál větší zájem. Lidé postupně zjišťují, že hlavní stránka péče spočívá v řezech. Součástí úvodního kurzu Řez ovocných dřevin I. jsou základní informace o ovocných dřevinách a jejich řezu.… -
Péče o ovocné dřeviny
V krajině i zahradách rok co rok přibývají nové ovocné stromy a keře. Někdo naopak koupí nebo zdědí starý ovocný sad. Mnozí dostanou za úkol starat se o veřejnou zeleň, která zahrnuje i ovocné dřeviny různého staří a různé vitality. Ale jak se…