Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a jejich dopadu na život učitelů. Následovala témata jako je postavení středního odborného vzdělávání v systému vzdělávání nebo využití mikrocertifikátů, které jsou vnímány jako efektivní nástroj cíleného učení a díky jejichž využití lze poměrně pružně reagovat na rychlé technologické změny. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak býti udržitelným učitelem? Jaké kompetence má mít učitel napříč různými stupni vzdělávání a jak si je má udržovat a rozvíjet? Je udržitelný současný stav učitelského pregraduálního vzdělávání? Jakým způsobem udržovat a slaďovat rodinný a pracovní život? Jakými cestami pomáhat udržet psychický a fyzický stav učitele? Tyto otázky se v různých podobách prolínaly napříč příspěvky letošního 15. ročníku konference ICOLLE.
Plenární část konference otevřeli doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. z Ústavu pedagogických věd Masarykovy univerzity. Zaměřili se na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a na to, jak se promítají do fyzického, a především psychického zdraví učitelů, jaký je jejich dopad na pracovní motivaci, ale i mimopracovní život a samotný odpočinek. Ve své přednášce se dále věnovali zodpovězení otázky, jakou roli má subjektivně vnímaná pracovní schopnost a kapacita učitele podávat pracovní výkon. Na závěr přednášky pak byly představeny možnosti a strategie pro zkvalitnění a prodloužení aktivního života učitelů.
Následující prezentace Mgr. et Mgr. Jana Besedy, Ph.D. z Centra pro studium vysokého školství byla zaměřena na využití mikrocertifikátů jako inovativního nástroje v oblasti vzdělávání. Mikrocertifikáty mají velký potenciál akcelerovat celoživotní vzdělávání a učení. V prezentaci zazněly zajímavé tipy a možnosti začlenění mikrocertifikátů do denního života a byly prezentovány možnosti jejich využití v rámci vysokých škol nejen k posílení svých studijních programů, ale zároveň k tomu, aby zůstaly v souladu se světovými a evropskými trendy. Následovala diskuse na téma schopnosti oslovení různorodé skupiny studentů a profesionálů, kteří si přejí rozvíjet své dovednosti bez nutnosti zdlouhavého závazku tradičního studia. V rámci přednášky následně zazněly konkrétní příklady úspěšných implementací mikrocertifikátů na vysokých školách a v praxi, včetně zkušeností ze světového a evropského prostředí.
V závěrečné přednášce plenární části, kterou vedl Mgr. Matěj Bulant, Ph.D. z Národního pedagogického institutu ČR, byla představena dlouho očekávaná vize návrhu inovace středního odborného vzdělávání. Aktuální deklarované požadavky zaměstnavatelů a potřeby zaměstnanců na jejich připravenost a uplatnitelnost byly prezentovány jako jeden ze silných impulzů právě pro nutnost změny obsahu a dále v rámci organizace i v nastavení celého systému středního odborného vzdělávání. Vyzdviženy byly rovněž podněty ekonomické a vzdělávací politiky, to vše v souladu s konceptem MŠMT.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům z oblasti sekundárního, terciárního a dalšího vzdělávání. Tato část konference byla tradičně doplněna tematickou diskusí a sdílením příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2023 se zúčastnilo 66 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 3 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 34 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce se 2 postery. Dále proběhlo sympozium na téma Konceptu inovací vyššího sekundárního odborného vzdělávání. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…
-
Základní choroby a škůdci révy vinné
Jednodenní kurz Vám umožní získat základní znalosti o běžně se vyskytujících chorobách révy a škůdcích, naučíte se je rozeznávat a dozvíte se také „jak s nimi zatočit“. Cílem kurzu je seznámit posluchače s typickými chorobami (zejména… -
Tvorba hodnoty s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích… -
Jihomoravská seniorská akademie v Události Brno
O projektu Jihomoravská seniorská akademie, který bude mít první absolventky a absolventy a příští akademický rok míří do dvou nových lokalit, včera v pořadu Události Brno mluvila Mgr. Bc. Kateřina Pevná. Odkaz na reportáž v pořadu Události Brno…29. 5. 2025 -
Jihomoravská seniorská akademie má první absolventy a absolventky, studovat ji…
V prvním ročníku Jihomoravské seniorské akademie ve Vyškově a Znojmě absolvovalo celkem 72 seniorek a seniorů. Jejich slavnostní vyřazení proběhne 2. června 2025 v atriu Jihomoravského muzea ve Znojmě a v historické budově Gymnázia a Střední…29. 5. 2025 -
U3V napříč regiony
V týdnu od 12. 5. do 16. 5. 2025 probíhá v Telči již tradiční speciální meziuniverzitní pobytový kurz pro posluchače univerzity třetího věku s názvem Univerzita třetího věku napříč regiony. Zajímavá témata ze své výuky tak představí tři…13. 5. 2025 -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Řez ovocných dřevin I.
Ovocné dřeviny vyžadují trvalou péči jako jsou především řezy různých typů, v různé intenzitě a termínech. Pokud jste zdědili nebo koupili sad, je nutné se o něj správně starat, aby vám sloužil a žil, co nejdéle. Kurz je vhodný i pro majitele… -
Řez ovocných dřevin II.
O ovocné dřeviny je v posledních letech čím dál větší zájem. Lidé postupně zjišťují, že hlavní stránka péče spočívá v řezech. Součástí úvodního kurzu Řez ovocných dřevin I. jsou základní informace o ovocných dřevinách a jejich řezu.… -
Péče o ovocné dřeviny
V krajině i zahradách rok co rok přibývají nové ovocné stromy a keře. Někdo naopak koupí nebo zdědí starý ovocný sad. Mnozí dostanou za úkol starat se o veřejnou zeleň, která zahrnuje i ovocné dřeviny různého staří a různé vitality. Ale jak se…