Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a jejich dopadu na život učitelů. Následovala témata jako je postavení středního odborného vzdělávání v systému vzdělávání nebo využití mikrocertifikátů, které jsou vnímány jako efektivní nástroj cíleného učení a díky jejichž využití lze poměrně pružně reagovat na rychlé technologické změny. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak býti udržitelným učitelem? Jaké kompetence má mít učitel napříč různými stupni vzdělávání a jak si je má udržovat a rozvíjet? Je udržitelný současný stav učitelského pregraduálního vzdělávání? Jakým způsobem udržovat a slaďovat rodinný a pracovní život? Jakými cestami pomáhat udržet psychický a fyzický stav učitele? Tyto otázky se v různých podobách prolínaly napříč příspěvky letošního 15. ročníku konference ICOLLE.
Plenární část konference otevřeli doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. z Ústavu pedagogických věd Masarykovy univerzity. Zaměřili se na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a na to, jak se promítají do fyzického, a především psychického zdraví učitelů, jaký je jejich dopad na pracovní motivaci, ale i mimopracovní život a samotný odpočinek. Ve své přednášce se dále věnovali zodpovězení otázky, jakou roli má subjektivně vnímaná pracovní schopnost a kapacita učitele podávat pracovní výkon. Na závěr přednášky pak byly představeny možnosti a strategie pro zkvalitnění a prodloužení aktivního života učitelů.
Následující prezentace Mgr. et Mgr. Jana Besedy, Ph.D. z Centra pro studium vysokého školství byla zaměřena na využití mikrocertifikátů jako inovativního nástroje v oblasti vzdělávání. Mikrocertifikáty mají velký potenciál akcelerovat celoživotní vzdělávání a učení. V prezentaci zazněly zajímavé tipy a možnosti začlenění mikrocertifikátů do denního života a byly prezentovány možnosti jejich využití v rámci vysokých škol nejen k posílení svých studijních programů, ale zároveň k tomu, aby zůstaly v souladu se světovými a evropskými trendy. Následovala diskuse na téma schopnosti oslovení různorodé skupiny studentů a profesionálů, kteří si přejí rozvíjet své dovednosti bez nutnosti zdlouhavého závazku tradičního studia. V rámci přednášky následně zazněly konkrétní příklady úspěšných implementací mikrocertifikátů na vysokých školách a v praxi, včetně zkušeností ze světového a evropského prostředí.
V závěrečné přednášce plenární části, kterou vedl Mgr. Matěj Bulant, Ph.D. z Národního pedagogického institutu ČR, byla představena dlouho očekávaná vize návrhu inovace středního odborného vzdělávání. Aktuální deklarované požadavky zaměstnavatelů a potřeby zaměstnanců na jejich připravenost a uplatnitelnost byly prezentovány jako jeden ze silných impulzů právě pro nutnost změny obsahu a dále v rámci organizace i v nastavení celého systému středního odborného vzdělávání. Vyzdviženy byly rovněž podněty ekonomické a vzdělávací politiky, to vše v souladu s konceptem MŠMT.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům z oblasti sekundárního, terciárního a dalšího vzdělávání. Tato část konference byla tradičně doplněna tematickou diskusí a sdílením příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2023 se zúčastnilo 66 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 3 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 34 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce se 2 postery. Dále proběhlo sympozium na téma Konceptu inovací vyššího sekundárního odborného vzdělávání. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
V úterý 10. 9. 24 se již podesáté vypravili posluchačky a posluchači z pobočky U3V V Bruntále na sportovní olympiádu U3V do Zvolena, kde je čekal velký sportovní úspěch. A jak celá akce probíhala, nám blíže popsala jedna z účastnic olympiády: …20. 9. 2024
-
Webináře zaměřené na interaktivní výuku a tvorbu moderních studijních opor
Pro akademické pracovníky, vědecko-výzkumné pracovníky a studenty doktorského studia MENDELU jsme připravili 2 webináře, ve kterých se mohou zdokonalit ve tvorbě studijních opor a prakticky si vyzkoušet různé aplikace pro zpestření výuky. … -
Digitální VŠ učitel
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií. Představíme si vhodné digitální pomůcky pro výuku, dále dostanete řadu tipů a triků pro lepší prezentace nejen v powerpointu a nakonec se zaměříme na to, jak si tvořit… -
Základy AI pro VŠ učitele
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií, zejména umělé inteligence (AI). Představíme si, co to je AI, jak funguje a k čemu nám může být užitečná. Upozorníme i na možná rizika a jejich předcházení. Ukážeme si, co… -
Jihomoravská seniorská akademie zahájila první přednášky
V pondělí 16. 9. 2024 jsme první přednáškou ve Vyškově a Znojmě odstartovali náš nový vzdělávací projekt Jihomoravská seniorská akademie, který je podpořen dotačním titulem Dotace mimo dotační program schváleného Zastupitelstvem Jihomoravského…18. 9. 2024 -
Aktuální opatření související s mimořádnou povodňovou situací
Vážené studentky, vážení studenti, účastníci programů celoživotního vzdělávání a klienti poradenského centra, v souvislosti s aktuální povodňovou situací a Vašimi aktivitami spojenými s odstraněním následků škod, případně Vaším…15. 9. 2024 -
Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání
Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou…13. 9. 2024 -
Trvalky pro slunná a suchá stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro slunná a suchá stanoviště … -
Trvalky pro stinná stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro stinná stanoviště (výška, šířka,… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…