Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a jejich dopadu na život učitelů. Následovala témata jako je postavení středního odborného vzdělávání v systému vzdělávání nebo využití mikrocertifikátů, které jsou vnímány jako efektivní nástroj cíleného učení a díky jejichž využití lze poměrně pružně reagovat na rychlé technologické změny. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak býti udržitelným učitelem? Jaké kompetence má mít učitel napříč různými stupni vzdělávání a jak si je má udržovat a rozvíjet? Je udržitelný současný stav učitelského pregraduálního vzdělávání? Jakým způsobem udržovat a slaďovat rodinný a pracovní život? Jakými cestami pomáhat udržet psychický a fyzický stav učitele? Tyto otázky se v různých podobách prolínaly napříč příspěvky letošního 15. ročníku konference ICOLLE.
Plenární část konference otevřeli doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. z Ústavu pedagogických věd Masarykovy univerzity. Zaměřili se na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a na to, jak se promítají do fyzického, a především psychického zdraví učitelů, jaký je jejich dopad na pracovní motivaci, ale i mimopracovní život a samotný odpočinek. Ve své přednášce se dále věnovali zodpovězení otázky, jakou roli má subjektivně vnímaná pracovní schopnost a kapacita učitele podávat pracovní výkon. Na závěr přednášky pak byly představeny možnosti a strategie pro zkvalitnění a prodloužení aktivního života učitelů.
Následující prezentace Mgr. et Mgr. Jana Besedy, Ph.D. z Centra pro studium vysokého školství byla zaměřena na využití mikrocertifikátů jako inovativního nástroje v oblasti vzdělávání. Mikrocertifikáty mají velký potenciál akcelerovat celoživotní vzdělávání a učení. V prezentaci zazněly zajímavé tipy a možnosti začlenění mikrocertifikátů do denního života a byly prezentovány možnosti jejich využití v rámci vysokých škol nejen k posílení svých studijních programů, ale zároveň k tomu, aby zůstaly v souladu se světovými a evropskými trendy. Následovala diskuse na téma schopnosti oslovení různorodé skupiny studentů a profesionálů, kteří si přejí rozvíjet své dovednosti bez nutnosti zdlouhavého závazku tradičního studia. V rámci přednášky následně zazněly konkrétní příklady úspěšných implementací mikrocertifikátů na vysokých školách a v praxi, včetně zkušeností ze světového a evropského prostředí.
V závěrečné přednášce plenární části, kterou vedl Mgr. Matěj Bulant, Ph.D. z Národního pedagogického institutu ČR, byla představena dlouho očekávaná vize návrhu inovace středního odborného vzdělávání. Aktuální deklarované požadavky zaměstnavatelů a potřeby zaměstnanců na jejich připravenost a uplatnitelnost byly prezentovány jako jeden ze silných impulzů právě pro nutnost změny obsahu a dále v rámci organizace i v nastavení celého systému středního odborného vzdělávání. Vyzdviženy byly rovněž podněty ekonomické a vzdělávací politiky, to vše v souladu s konceptem MŠMT.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům z oblasti sekundárního, terciárního a dalšího vzdělávání. Tato část konference byla tradičně doplněna tematickou diskusí a sdílením příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2023 se zúčastnilo 66 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 3 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 34 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce se 2 postery. Dále proběhlo sympozium na téma Konceptu inovací vyššího sekundárního odborného vzdělávání. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro specialistu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Kurz je akreditován MŠMT ČR jako rekvalifikační a je vhodný pro přípravu osob k získání profesní kvalifikace…
-
Mezigenerační univerzita v České televizi
Dobré ráno z Brna aneb přinášíme odkaz na včerejší iVysílání pořadu Dobré ráno, kde můžete shlédnout tři vstupy, ve kterých naše skvělé kolegyně Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. a Mgr. Kateřina Pevná představily program a plánované aktivity…25. 2. 2025 -
Letničkové truhlíky
V rámci kurzu, který bude zaměřen hlavně na praktickou část, si účastníci vytvoří vysázený letničkový truhlík z různých druhů více či méně známých druhů rostlin. Během kurzu se účastníci dozví, jak vybírat vhodné rostliny, jak o takový truhlík… -
Komentovaná prohlídka historických zahrad v Miloticích, Buchlovicích a Slavkově
Komentovaná prohlídka unikátních zahrad pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu, nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Chcete se dozvědět něco více o zahradní architektuře? Projít si s odborníkem… -
Přípravný kurz pro autorizovanou zkoušku Kariérový poradce / Kariérová poradkyně
Kurz je určen všem, kteří se věnují nebo se chtějí věnovat kariérovému poradenství v rámci své profese pedagogům ZŠ nebo SŠ, kteří vykonávají činnost kariérového poradce na svých školách Pozn. praxe v oblasti kariérového… -
Základy kybernetické bezpečnosti
Cílem kurzu je seznámení účastníků s riziky a hrozbami, které přináší používání moderních technologií v kyberprostoru. Prostřednictvím praktických příkladů a názorných živých ukázek získá účastník kurzu povědomí o těchto rizicích a zároveň… -
Základy kybernetické bezpečnosti - pro zaměstnance MENDELU
Cílem kurzu je seznámení účastníků s riziky a hrozbami, které přináší používání moderních technologií v kyberprostoru. Prostřednictvím praktických příkladů a názorných živých ukázek získá účastník kurzu povědomí o těchto rizicích a zároveň… -
Celouniverzitní den otevřených dveří
MENDELU již potřetí pořádá celouniverzitní den otevřených dveří, kdy všechny fakulty a součásti budou zájemcům o studium otevřeny v jeden den. Uchazeči si mohou 31. ledna prohlédnout jak kampus v Brně, tak i v Lednici. V rámci programu…13. 1. 2025 -
Zavádění age managementu do organizací
Kurz je určen pro všechny zájemce, kteří chtějí získat potřebné informace k zavádění konceptu age managementu v organizacích. Cíl kurzu V kurzu získáte informace a dovednosti, které Vám pomohou při zavádění konceptu age managementu v…3. 1. 2025 -
Přihlašování ke studiu na ICV zahájeno
Od 1. 1. 2025 můžete podávat přihlášky ke studiu bakalářských studijních programů na nový akademický rok. Více o přijímacím řízení a možnosti přihlášení ke studiu naleznete v sekci přijímací řízení.1. 1. 2025