V plenární části konference, která tradičně dává celé konferenci pomyslný tematický rámec, vystoupili přednášející z Lotyšska, Polska, USA a České republiky. Profesorka Dzintra Iliško z lotyšské Daugavpils University mluvila o nutnosti komplexního pohledu na udržitelné vzdělávání s ohledem na to, že svět i společnost se neustále mění. Tyto změny vyžadují i nový přístup ke vzdělávání a nové kompetence učitelů. Aby byl vzdělávací systém udržitelný, měl by být podle profesorky Iliško transdisciplinární a prakticky orientovaný, učit studenty o problémech kriticky přemýšlet a rozumět jim, být kreativní a pracovat v týmu.
Poukázáním na změny ve společnosti začala svoji přednášku doktorka Sylwia Badowska z Univerzity v Gdaňsku. Lidská populace stárne a technologický pokrok jde nezadržitelně kupředu. V roce 2050 budou obyvatelé střední a východní Evropy nejstaršími na světě. Budou ale schopní a ochotní používat nové technologie, které jsou všude kolem? Jakou roli hraje věk při akceptování moderních technologií a jak se odráží v technologické gramotnosti? Doktorka Badowská představila výsledky průzkumu mezi 700 polskými ženami ve věku 60+ a jejich vztahu k užívání chytrých telefonů. Průzkum ukázal, že i ženy ve vyšším věku mají potřebné znalosti a dovednosti pro používání nejnovějších technologických řešení.
K udržitelnosti samotného vzdělávání se vázal i další příspěvek, se kterým vystoupila doktorka Leslie Blanchard z Lousiana State University v USA. Ta upozornila na fakt, že v USA 44 % začínajících učitelů nejpozději do 5 let odejde ze školství a k profesi pedagoga se už nikdy nevrátí. Nejčastějším důvodem k jejich odchodu je nespokojenost v práci – chybějící administrativní podpora, málo příležitostí k osobnímu rozvoji, nemožnost ovlivnit chod věcí ve školách či plat. Důsledkem této situace jsou chybějící učitelé a vysoká finanční zátěž pro školy a městské části. Leardeship Development Institute kde doktorka Blanchard působí, vyvinul vlastní model osobního hodnocení a individualizovaného koučinku, který nabízí vzdělávacím institucím jako řešení uvedené situace. S pomocí modelu stanoví silné a slabé stránky každého učitele a následně připraví plán jeho osobního rozvoje. Výsledky z provedeného výzkumu efektivity tohoto modelu ukazují na jeho funkčnost a vyšší spokojenost učitelů.
Otázkou udržitelnosti průměrného počtu žáků na učitele v regionálním školství se ve své přednášce zabýval Vladimír Hulík z Odboru školské statistiky, analýz a strategií MŠMT. V současné době je podle statistik MŠMT průměrný počet žáků na učitele 17,5 žáka na 1. stupni ZŠ, 11,7 žáka na 2. stupni ZŠ a 10,6 žáka na SŠ. Aby zůstaly udržitelné poměry počtu žáků na učitele na 2. stupni ZŠ a středních školách i v blízké budoucnosti (v roce 2025), bylo by potřeba, aby se počet učitelů v porovnání s jejich počtem v roce 2018 zvýšil přibližně o 4.000 – 11.500. Skutečný počet potřebných učitelů přitom bude záviset na tom, kolik studentů pedagogiky po absolvování studia skutečně nastoupí do školství a bude učit.
O společenské odpovědnosti a jejím začlenění do výuky na vysokých školách hovořila doktorka Sylvie Formánková z Mendelovy univerzity v Brně. Uvedla, že podle Národního akčního plánu z roku 2016 by měla být problematika společenské odpovědnosti (CSR) začleněna do vzdělávacího systému. Tento pohled se v zahraničí uplatňuje přibližně od roku 2004. V České republice je zatím v počátcích, ale přesto už je patrný pozitivní trend ve snaze VŠ věnovat se tomuto tématu a rozvíjet ho. Jak funguje CSR na vysokých školách v praxi a jaké aktivity v tomto ohledu školy vyvíjí, uvedla na příkladech ze zahraničí i z České republiky.
Na plenární část konference navázaly v odpoledních hodinách přednášky v tradičních paralelních sekcích. Celkově přitom bylo prezentováno 51 příspěvků a mezi hlavní témata, kterým se účastníci konference věnovali, patřila například problematika vzdělávání na vysokých a středních školách, rozvoji sociálních a profesních kompetencí, vzdělávání studentů se specifickými potřebami a inkluzivní vzdělávání, či další profesní vzdělávání a vzdělávání seniorů.
Mezinárodní vědeckou konferenci celoživotního vzdělávání ICOLLE ve dnech 17. – 18. 9. 2019 uspořádal vysokoškolský ústav Institut celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně už po jedenácté a záštitu nad ní převzali Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, hejtman Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka a rektorka Mendelovy univerzity v Brně prof. Ing. Danuše Nerudová, Ph.D. Konference se účastnilo přes 80 tuzemských i zahraničních odborníků.
Více aktualit
-
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…
-
Základní choroby a škůdci révy vinné
Jednodenní kurz Vám umožní získat základní znalosti o běžně se vyskytujících chorobách révy a škůdcích, naučíte se je rozeznávat a dozvíte se také „jak s nimi zatočit“. Cílem kurzu je seznámit posluchače s typickými chorobami (zejména… -
Tvorba hodnoty s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích… -
Jihomoravská seniorská akademie v Události Brno
O projektu Jihomoravská seniorská akademie, který bude mít první absolventky a absolventy a příští akademický rok míří do dvou nových lokalit, včera v pořadu Události Brno mluvila Mgr. Bc. Kateřina Pevná. Odkaz na reportáž v pořadu Události Brno…29. 5. 2025 -
Jihomoravská seniorská akademie má první absolventy a absolventky, studovat ji…
V prvním ročníku Jihomoravské seniorské akademie ve Vyškově a Znojmě absolvovalo celkem 72 seniorek a seniorů. Jejich slavnostní vyřazení proběhne 2. června 2025 v atriu Jihomoravského muzea ve Znojmě a v historické budově Gymnázia a Střední…29. 5. 2025 -
U3V napříč regiony
V týdnu od 12. 5. do 16. 5. 2025 probíhá v Telči již tradiční speciální meziuniverzitní pobytový kurz pro posluchače univerzity třetího věku s názvem Univerzita třetího věku napříč regiony. Zajímavá témata ze své výuky tak představí tři…13. 5. 2025 -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Řez ovocných dřevin I.
Ovocné dřeviny vyžadují trvalou péči jako jsou především řezy různých typů, v různé intenzitě a termínech. Pokud jste zdědili nebo koupili sad, je nutné se o něj správně starat, aby vám sloužil a žil, co nejdéle. Kurz je vhodný i pro majitele… -
Řez ovocných dřevin II.
O ovocné dřeviny je v posledních letech čím dál větší zájem. Lidé postupně zjišťují, že hlavní stránka péče spočívá v řezech. Součástí úvodního kurzu Řez ovocných dřevin I. jsou základní informace o ovocných dřevinách a jejich řezu.… -
Péče o ovocné dřeviny
V krajině i zahradách rok co rok přibývají nové ovocné stromy a keře. Někdo naopak koupí nebo zdědí starý ovocný sad. Mnozí dostanou za úkol starat se o veřejnou zeleň, která zahrnuje i ovocné dřeviny různého staří a různé vitality. Ale jak se…