V plenární části konference, která tradičně dává celé konferenci pomyslný tematický rámec, vystoupili přednášející z Lotyšska, Polska, USA a České republiky. Profesorka Dzintra Iliško z lotyšské Daugavpils University mluvila o nutnosti komplexního pohledu na udržitelné vzdělávání s ohledem na to, že svět i společnost se neustále mění. Tyto změny vyžadují i nový přístup ke vzdělávání a nové kompetence učitelů. Aby byl vzdělávací systém udržitelný, měl by být podle profesorky Iliško transdisciplinární a prakticky orientovaný, učit studenty o problémech kriticky přemýšlet a rozumět jim, být kreativní a pracovat v týmu.
Poukázáním na změny ve společnosti začala svoji přednášku doktorka Sylwia Badowska z Univerzity v Gdaňsku. Lidská populace stárne a technologický pokrok jde nezadržitelně kupředu. V roce 2050 budou obyvatelé střední a východní Evropy nejstaršími na světě. Budou ale schopní a ochotní používat nové technologie, které jsou všude kolem? Jakou roli hraje věk při akceptování moderních technologií a jak se odráží v technologické gramotnosti? Doktorka Badowská představila výsledky průzkumu mezi 700 polskými ženami ve věku 60+ a jejich vztahu k užívání chytrých telefonů. Průzkum ukázal, že i ženy ve vyšším věku mají potřebné znalosti a dovednosti pro používání nejnovějších technologických řešení.
K udržitelnosti samotného vzdělávání se vázal i další příspěvek, se kterým vystoupila doktorka Leslie Blanchard z Lousiana State University v USA. Ta upozornila na fakt, že v USA 44 % začínajících učitelů nejpozději do 5 let odejde ze školství a k profesi pedagoga se už nikdy nevrátí. Nejčastějším důvodem k jejich odchodu je nespokojenost v práci – chybějící administrativní podpora, málo příležitostí k osobnímu rozvoji, nemožnost ovlivnit chod věcí ve školách či plat. Důsledkem této situace jsou chybějící učitelé a vysoká finanční zátěž pro školy a městské části. Leardeship Development Institute kde doktorka Blanchard působí, vyvinul vlastní model osobního hodnocení a individualizovaného koučinku, který nabízí vzdělávacím institucím jako řešení uvedené situace. S pomocí modelu stanoví silné a slabé stránky každého učitele a následně připraví plán jeho osobního rozvoje. Výsledky z provedeného výzkumu efektivity tohoto modelu ukazují na jeho funkčnost a vyšší spokojenost učitelů.
Otázkou udržitelnosti průměrného počtu žáků na učitele v regionálním školství se ve své přednášce zabýval Vladimír Hulík z Odboru školské statistiky, analýz a strategií MŠMT. V současné době je podle statistik MŠMT průměrný počet žáků na učitele 17,5 žáka na 1. stupni ZŠ, 11,7 žáka na 2. stupni ZŠ a 10,6 žáka na SŠ. Aby zůstaly udržitelné poměry počtu žáků na učitele na 2. stupni ZŠ a středních školách i v blízké budoucnosti (v roce 2025), bylo by potřeba, aby se počet učitelů v porovnání s jejich počtem v roce 2018 zvýšil přibližně o 4.000 – 11.500. Skutečný počet potřebných učitelů přitom bude záviset na tom, kolik studentů pedagogiky po absolvování studia skutečně nastoupí do školství a bude učit.
O společenské odpovědnosti a jejím začlenění do výuky na vysokých školách hovořila doktorka Sylvie Formánková z Mendelovy univerzity v Brně. Uvedla, že podle Národního akčního plánu z roku 2016 by měla být problematika společenské odpovědnosti (CSR) začleněna do vzdělávacího systému. Tento pohled se v zahraničí uplatňuje přibližně od roku 2004. V České republice je zatím v počátcích, ale přesto už je patrný pozitivní trend ve snaze VŠ věnovat se tomuto tématu a rozvíjet ho. Jak funguje CSR na vysokých školách v praxi a jaké aktivity v tomto ohledu školy vyvíjí, uvedla na příkladech ze zahraničí i z České republiky.
Na plenární část konference navázaly v odpoledních hodinách přednášky v tradičních paralelních sekcích. Celkově přitom bylo prezentováno 51 příspěvků a mezi hlavní témata, kterým se účastníci konference věnovali, patřila například problematika vzdělávání na vysokých a středních školách, rozvoji sociálních a profesních kompetencí, vzdělávání studentů se specifickými potřebami a inkluzivní vzdělávání, či další profesní vzdělávání a vzdělávání seniorů.
Mezinárodní vědeckou konferenci celoživotního vzdělávání ICOLLE ve dnech 17. – 18. 9. 2019 uspořádal vysokoškolský ústav Institut celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně už po jedenácté a záštitu nad ní převzali Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, hejtman Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka a rektorka Mendelovy univerzity v Brně prof. Ing. Danuše Nerudová, Ph.D. Konference se účastnilo přes 80 tuzemských i zahraničních odborníků.
Více aktualit
-
V úterý 10. 9. 24 se již podesáté vypravili posluchačky a posluchači z pobočky U3V V Bruntále na sportovní olympiádu U3V do Zvolena, kde je čekal velký sportovní úspěch. A jak celá akce probíhala, nám blíže popsala jedna z účastnic olympiády: …20. 9. 2024
-
Webináře zaměřené na interaktivní výuku a tvorbu moderních studijních opor
Pro akademické pracovníky, vědecko-výzkumné pracovníky a studenty doktorského studia MENDELU jsme připravili 2 webináře, ve kterých se mohou zdokonalit ve tvorbě studijních opor a prakticky si vyzkoušet různé aplikace pro zpestření výuky. … -
Digitální VŠ učitel
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií. Představíme si vhodné digitální pomůcky pro výuku, dále dostanete řadu tipů a triků pro lepší prezentace nejen v powerpointu a nakonec se zaměříme na to, jak si tvořit… -
Základy AI pro VŠ učitele
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií, zejména umělé inteligence (AI). Představíme si, co to je AI, jak funguje a k čemu nám může být užitečná. Upozorníme i na možná rizika a jejich předcházení. Ukážeme si, co… -
Jihomoravská seniorská akademie zahájila první přednášky
V pondělí 16. 9. 2024 jsme první přednáškou ve Vyškově a Znojmě odstartovali náš nový vzdělávací projekt Jihomoravská seniorská akademie, který je podpořen dotačním titulem Dotace mimo dotační program schváleného Zastupitelstvem Jihomoravského…18. 9. 2024 -
Aktuální opatření související s mimořádnou povodňovou situací
Vážené studentky, vážení studenti, účastníci programů celoživotního vzdělávání a klienti poradenského centra, v souvislosti s aktuální povodňovou situací a Vašimi aktivitami spojenými s odstraněním následků škod, případně Vaším…15. 9. 2024 -
Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání
Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou…13. 9. 2024 -
Trvalky pro slunná a suchá stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro slunná a suchá stanoviště … -
Trvalky pro stinná stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro stinná stanoviště (výška, šířka,… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…