V plenární části konference, která tradičně dává celé konferenci pomyslný tematický rámec, vystoupili přednášející z Lotyšska, Polska, USA a České republiky. Profesorka Dzintra Iliško z lotyšské Daugavpils University mluvila o nutnosti komplexního pohledu na udržitelné vzdělávání s ohledem na to, že svět i společnost se neustále mění. Tyto změny vyžadují i nový přístup ke vzdělávání a nové kompetence učitelů. Aby byl vzdělávací systém udržitelný, měl by být podle profesorky Iliško transdisciplinární a prakticky orientovaný, učit studenty o problémech kriticky přemýšlet a rozumět jim, být kreativní a pracovat v týmu.
Poukázáním na změny ve společnosti začala svoji přednášku doktorka Sylwia Badowska z Univerzity v Gdaňsku. Lidská populace stárne a technologický pokrok jde nezadržitelně kupředu. V roce 2050 budou obyvatelé střední a východní Evropy nejstaršími na světě. Budou ale schopní a ochotní používat nové technologie, které jsou všude kolem? Jakou roli hraje věk při akceptování moderních technologií a jak se odráží v technologické gramotnosti? Doktorka Badowská představila výsledky průzkumu mezi 700 polskými ženami ve věku 60+ a jejich vztahu k užívání chytrých telefonů. Průzkum ukázal, že i ženy ve vyšším věku mají potřebné znalosti a dovednosti pro používání nejnovějších technologických řešení.
K udržitelnosti samotného vzdělávání se vázal i další příspěvek, se kterým vystoupila doktorka Leslie Blanchard z Lousiana State University v USA. Ta upozornila na fakt, že v USA 44 % začínajících učitelů nejpozději do 5 let odejde ze školství a k profesi pedagoga se už nikdy nevrátí. Nejčastějším důvodem k jejich odchodu je nespokojenost v práci – chybějící administrativní podpora, málo příležitostí k osobnímu rozvoji, nemožnost ovlivnit chod věcí ve školách či plat. Důsledkem této situace jsou chybějící učitelé a vysoká finanční zátěž pro školy a městské části. Leardeship Development Institute kde doktorka Blanchard působí, vyvinul vlastní model osobního hodnocení a individualizovaného koučinku, který nabízí vzdělávacím institucím jako řešení uvedené situace. S pomocí modelu stanoví silné a slabé stránky každého učitele a následně připraví plán jeho osobního rozvoje. Výsledky z provedeného výzkumu efektivity tohoto modelu ukazují na jeho funkčnost a vyšší spokojenost učitelů.
Otázkou udržitelnosti průměrného počtu žáků na učitele v regionálním školství se ve své přednášce zabýval Vladimír Hulík z Odboru školské statistiky, analýz a strategií MŠMT. V současné době je podle statistik MŠMT průměrný počet žáků na učitele 17,5 žáka na 1. stupni ZŠ, 11,7 žáka na 2. stupni ZŠ a 10,6 žáka na SŠ. Aby zůstaly udržitelné poměry počtu žáků na učitele na 2. stupni ZŠ a středních školách i v blízké budoucnosti (v roce 2025), bylo by potřeba, aby se počet učitelů v porovnání s jejich počtem v roce 2018 zvýšil přibližně o 4.000 – 11.500. Skutečný počet potřebných učitelů přitom bude záviset na tom, kolik studentů pedagogiky po absolvování studia skutečně nastoupí do školství a bude učit.
O společenské odpovědnosti a jejím začlenění do výuky na vysokých školách hovořila doktorka Sylvie Formánková z Mendelovy univerzity v Brně. Uvedla, že podle Národního akčního plánu z roku 2016 by měla být problematika společenské odpovědnosti (CSR) začleněna do vzdělávacího systému. Tento pohled se v zahraničí uplatňuje přibližně od roku 2004. V České republice je zatím v počátcích, ale přesto už je patrný pozitivní trend ve snaze VŠ věnovat se tomuto tématu a rozvíjet ho. Jak funguje CSR na vysokých školách v praxi a jaké aktivity v tomto ohledu školy vyvíjí, uvedla na příkladech ze zahraničí i z České republiky.
Na plenární část konference navázaly v odpoledních hodinách přednášky v tradičních paralelních sekcích. Celkově přitom bylo prezentováno 51 příspěvků a mezi hlavní témata, kterým se účastníci konference věnovali, patřila například problematika vzdělávání na vysokých a středních školách, rozvoji sociálních a profesních kompetencí, vzdělávání studentů se specifickými potřebami a inkluzivní vzdělávání, či další profesní vzdělávání a vzdělávání seniorů.
Mezinárodní vědeckou konferenci celoživotního vzdělávání ICOLLE ve dnech 17. – 18. 9. 2019 uspořádal vysokoškolský ústav Institut celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně už po jedenácté a záštitu nad ní převzali Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, hejtman Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka a rektorka Mendelovy univerzity v Brně prof. Ing. Danuše Nerudová, Ph.D. Konference se účastnilo přes 80 tuzemských i zahraničních odborníků.
Více aktualit
-
Baví Tě psaní a chceš se o něm dozvědět něco víc? Láká Tě vytvořit krátký text podle zadání? A zajímá Tě, co si o Tvém psaní myslí ostatní? Tak vítej na kurzu tvůrčího psaní. Tři hodiny intenzivní práce z Tebe sice neudělají profi spisovatele…
-
MENDELU na veřejném zasedání Rady primátora v Bratislavě
Dnes se naše kolegyně Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. a Mgr. Bc. Kateřina Pevná z Oddělení vzdělávání seniorů ICV MENDELU účastní veřejného zasedání Rady primátora pro práva starších obyvatel, které se koná v Zrcadlové síni Primaciálního paláce…29. 10. 2025 -
Co budu dělat po škole? NEVÍM, ale jdu na JobChallenge!
Už víš, co budeš dělat po škole? Kolik takových všetečných otázek už jsi dostal/a? Přijď na ně najít odpověď 5. listopadu do kongresák.space a setkej se s téměř 60 zaměstnavateli na jednom místě. Čekat tě bude přímý kontakt s personalisty,… -
Úspěch ICV na mezinárodní konferenci ICL 2025
Ve dnech 1.–3. října 2025 se akademičtí pracovníci Výzkumného ústavu Institutu celoživotního vzdělávání doc. Mgr. Petr Adamec, Ph.D., MBA a Mgr. David Kryštof, Ph.D., PCC zúčastnili prestiží mezinárodní konference ICL 2025 –…13. 10. 2025 -
Ve Znojmě vzniká nová pobočka Univerzity třetího věku
Univerzita třetího věku MENDELU otevírá v pondělí 13. října už sedmou pobočku, tentokrát ve Znojmě. Navazuje tím na úspěšnou loňskou Jihomoravskou seniorskou akademii, o kterou projevili senioři a seniorky značný zájem. Nová pobočka vzniká ve…8. 10. 2025 -
Roční intenzivní kurz češtiny pro cizince (2026/27)
Studium je určeno zájemcům ze zahraničí, kteří se chtějí naučit český jazyk, aby mohli např. studovat na Mendelově univerzitě v Brně, případně na některé z vysokých škol v České republice, v češtině. Nepředpokládá se předchozí znalost českého… -
MIND FEST 2025 bude o vztazích, které nás tvoří
Poradenské a profesní centrum Mendelovy univerzity v Brně pořádá 9. a 10. října dvoudenní festival MIND FEST 2025. Program nabídne více než dvacet dva hodin přednášek a workshopů vedených odborníky a odbornicemi z oblasti psychologie, komunikace a…6. 10. 2025 -
Nový kurz MENDELU pro seniory a seniorky propojuje vědu, vzdělávání a cestování
Semestrální kurz Příběhy z daleka, aneb když věda pomáhá, představí seniorům a seniorkám aktivity Mendelovy univerzity v rozvojovém světě. Tvůrci kurzu zvolili pro prezentaci témat atraktivní formu propojení přednášek poukazujících na výsledky…2. 10. 2025 -
Noc vědců letos oslaví dvacet let, tématem je Bohatství
Už po dvacáté se celé Česko přesvědčí o tom, že věda nemusí být jen výsadou vědců a vědkyň v laboratořích. Poslední pátek v září bude i na Mendelově univerzitě v Brně opět patřit Noci vědců, největší popularizační akci svého druhu, tentokrát s…25. 9. 2025 -
Současnost a budoucnost odborného vzdělávání – setkání odborníků na MENDELU
Ve dnech 17.–18. září 2025 se na zámku ve Křtinách uskutečnilo odborné setkání věnované tématu současnosti a budoucnosti odborného vzdělávání a přípravy učitelů. Akce byla součástí projektu Rozvoj kompetencí relevantních aktérů pregraduální…22. 9. 2025