V plenární části konference, která tradičně dává celé konferenci pomyslný tematický rámec, vystoupili přednášející z Lotyšska, Polska, USA a České republiky. Profesorka Dzintra Iliško z lotyšské Daugavpils University mluvila o nutnosti komplexního pohledu na udržitelné vzdělávání s ohledem na to, že svět i společnost se neustále mění. Tyto změny vyžadují i nový přístup ke vzdělávání a nové kompetence učitelů. Aby byl vzdělávací systém udržitelný, měl by být podle profesorky Iliško transdisciplinární a prakticky orientovaný, učit studenty o problémech kriticky přemýšlet a rozumět jim, být kreativní a pracovat v týmu.
Poukázáním na změny ve společnosti začala svoji přednášku doktorka Sylwia Badowska z Univerzity v Gdaňsku. Lidská populace stárne a technologický pokrok jde nezadržitelně kupředu. V roce 2050 budou obyvatelé střední a východní Evropy nejstaršími na světě. Budou ale schopní a ochotní používat nové technologie, které jsou všude kolem? Jakou roli hraje věk při akceptování moderních technologií a jak se odráží v technologické gramotnosti? Doktorka Badowská představila výsledky průzkumu mezi 700 polskými ženami ve věku 60+ a jejich vztahu k užívání chytrých telefonů. Průzkum ukázal, že i ženy ve vyšším věku mají potřebné znalosti a dovednosti pro používání nejnovějších technologických řešení.
K udržitelnosti samotného vzdělávání se vázal i další příspěvek, se kterým vystoupila doktorka Leslie Blanchard z Lousiana State University v USA. Ta upozornila na fakt, že v USA 44 % začínajících učitelů nejpozději do 5 let odejde ze školství a k profesi pedagoga se už nikdy nevrátí. Nejčastějším důvodem k jejich odchodu je nespokojenost v práci – chybějící administrativní podpora, málo příležitostí k osobnímu rozvoji, nemožnost ovlivnit chod věcí ve školách či plat. Důsledkem této situace jsou chybějící učitelé a vysoká finanční zátěž pro školy a městské části. Leardeship Development Institute kde doktorka Blanchard působí, vyvinul vlastní model osobního hodnocení a individualizovaného koučinku, který nabízí vzdělávacím institucím jako řešení uvedené situace. S pomocí modelu stanoví silné a slabé stránky každého učitele a následně připraví plán jeho osobního rozvoje. Výsledky z provedeného výzkumu efektivity tohoto modelu ukazují na jeho funkčnost a vyšší spokojenost učitelů.
Otázkou udržitelnosti průměrného počtu žáků na učitele v regionálním školství se ve své přednášce zabýval Vladimír Hulík z Odboru školské statistiky, analýz a strategií MŠMT. V současné době je podle statistik MŠMT průměrný počet žáků na učitele 17,5 žáka na 1. stupni ZŠ, 11,7 žáka na 2. stupni ZŠ a 10,6 žáka na SŠ. Aby zůstaly udržitelné poměry počtu žáků na učitele na 2. stupni ZŠ a středních školách i v blízké budoucnosti (v roce 2025), bylo by potřeba, aby se počet učitelů v porovnání s jejich počtem v roce 2018 zvýšil přibližně o 4.000 – 11.500. Skutečný počet potřebných učitelů přitom bude záviset na tom, kolik studentů pedagogiky po absolvování studia skutečně nastoupí do školství a bude učit.
O společenské odpovědnosti a jejím začlenění do výuky na vysokých školách hovořila doktorka Sylvie Formánková z Mendelovy univerzity v Brně. Uvedla, že podle Národního akčního plánu z roku 2016 by měla být problematika společenské odpovědnosti (CSR) začleněna do vzdělávacího systému. Tento pohled se v zahraničí uplatňuje přibližně od roku 2004. V České republice je zatím v počátcích, ale přesto už je patrný pozitivní trend ve snaze VŠ věnovat se tomuto tématu a rozvíjet ho. Jak funguje CSR na vysokých školách v praxi a jaké aktivity v tomto ohledu školy vyvíjí, uvedla na příkladech ze zahraničí i z České republiky.
Na plenární část konference navázaly v odpoledních hodinách přednášky v tradičních paralelních sekcích. Celkově přitom bylo prezentováno 51 příspěvků a mezi hlavní témata, kterým se účastníci konference věnovali, patřila například problematika vzdělávání na vysokých a středních školách, rozvoji sociálních a profesních kompetencí, vzdělávání studentů se specifickými potřebami a inkluzivní vzdělávání, či další profesní vzdělávání a vzdělávání seniorů.
Mezinárodní vědeckou konferenci celoživotního vzdělávání ICOLLE ve dnech 17. – 18. 9. 2019 uspořádal vysokoškolský ústav Institut celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně už po jedenácté a záštitu nad ní převzali Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, hejtman Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka a rektorka Mendelovy univerzity v Brně prof. Ing. Danuše Nerudová, Ph.D. Konference se účastnilo přes 80 tuzemských i zahraničních odborníků.
Více aktualit
-
Spustili jsme přihlašování na kurzy Univerzity třetího věku v novém akademickém roce (2025/2026). Přihlašovat se můžete online na webových stránkách jednotlivých kurzů nebo osobně v kanceláři Oddělení vzdělávání seniorů. Kompletní nabídku kurzů…5. 5. 2025
-
Tvorba hodnoty s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích… -
Jihomoravská seniorská akademie nově v Kuřimi a Hustopečích
Vzdělávací program Jihomoravská seniorská akademie je zaměřen na zajímavé a užitečné informace z oblasti obrany spotřebitelů, sociálního systému, financí, zdravotní prevence apod. Přednášejícími jsou odborníci z řad policistů, záchranářů,…28. 4. 2025 -
Hledáme nové posily ICV týmu
Jste aktivní student nebo studentka ICV? Chcete nahlédnout pod pokličku organizace PR aktivit a být jejich součástí? Hledáme nové tváře, které se budou podílet na organizaci ICV a celouniverzitních akcích. Můžete nasbírat spoustu zkušeností, poznat…23. 4. 2025 -
Florista Ing. Lukáš Kouřil v České televizi
V pondělním vysílání pořadu Dobré ráno byl hostem florista Ing. Lukáš Kouřil, se kterým dlouhodobě spolupracujeme a připravuje pro vás jedny z nejnavštěvovanějších zájmových kurzů, kterými jsou floristické kurzy s různou tematikou. V pořadu se…9. 4. 2025 -
Přidejte se k nám a studujte na ICV
Zbývá posledních pár dní na podávání přihlášek do bakalářských studijních programů. Přihlášky můžete podávat do 15. 4. 2025. Pojďte studovat k nám a vyberte si studium, které má smysl.31. 3. 2025 -
Adaptační strategie lesů na klimatickou změnu
Kurz je určen vlastníkům lesů, zaměstnancům lesnických firem, společností, státních podniků a státní správy, kteří působí v různých úrovních práce s lesními ekosystémy. Cíl kurzu Cílem kurzu je nabídnout možnost rozšíření a prohloubení… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Letošní program prázdninové mezigenerační univerzity je opravdu velice lákavý a proběhne nejen v rámci Mendelova univerzita v Brně, ale nově také ve spolupráci s Arnoldova vila - Muzeum města Brna. Na co se můžete těšit a jak se na program…26. 3. 2025 -
Kariérní den MENDELU
Zveme Vás na 10. ročník Kariérního dne na MENDELU, který se uskuteční ve středu 23. 4. 2025 od 9 do 15 h na budově Q univerzitního kampusu Mendelovy univerzity v Brně, Zemědělská 1, Brno. Co vás na kariérním dni MENDELU čeká? Čeká… -
Slovenská návštěva v rámci programu Erasmus+
Posluchači univerzity třetího věku na Polonohospodářské univerzitě v Nitře využili programu Erasmus + a přijeli načerpat novou inspiraci a poznatky na Univerzitu třetího věku Mendelovy univerzity v Brně. Nejprve se seznámili se systémem vzdělávání…20. 3. 2025