Otázku, jak úspěšně a efektivně komunikovat s mladými dospělými si kladl už Sokrates a velmi pravděpodobně si ji pokládá nejeden pedagog i dnes. I dnes řada učitelů podle jeho vzoru využívá Sokratovskou metodu, kdy vedou své žáky a studenty k novým vědomostem pomocí otázek. Všichni však dobře víme, že to není jenom o otázkách, ale také o komplexním přístupu k žákovi či studentovi. Takovým komplexním přístupem je i model TAPATE, na kterém v současné době pracují odborníci z Institutu celoživotního vzdělávání. Projekt s názvem Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí je realizován v rámci výzvy Inovace v pedagogice, financovaného ze zdrojů OP VVV. A o čem že to tedy je?
Model TAPATE (Transactional Analysis Proficiency Award for Teachers and Educators) je založen na psychologickém přístupu transakční analýzy, který se zabývá komunikací mezi jednotlivci. Výhodou transakční analýzy je její srozumitelný slovník a lehká aplikovatelnost do každodenních situací. Díky tomu je model přístupný pedagogům různých oborů. Model TAPATE, původem z Velké Británie, obsahuje celkem šest základních konceptů, které pomáhají pedagogovi při vedení výuky (jak ji správně strukturovat, stanovit si cíle), při komunikaci se žáky a studenty a které podporují jejich motivaci. Základem modelu je jasná dohoda mezi pedagogem a žákem/studentem, která je založená na vzájemném respektu a kterou následně dodržují obě strany. V komunikaci dle transakční analýzy platí pravidlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. To znamená, že respektující přístup pedagoga vyvolává respekt ze strany žáků a studentů a zároveň motivuje studenty k lepším výsledkům ve studiu. Současně získává vyučující nástroj, jak směrovat komunikaci mezi pedagogem a žákem a jak využívat moc v komunikaci; komunikace totiž není pouze o výměně sdělení, ale také o potvrzení si svého statusu. Příkladem může být tzv. záchranný betonový kruh, který někteří vyučující „hází“ studentům při závěrečných zkouškách. Model TAPATE věnuje pozornost i tzv. psychologickým hrám, což jsou náročné komunikační situace, kdy je něco řečeno, ale něco úplně jiného myšleno. Dříve by se za psychologickou hru dala označit výmluva týkající se nesplnění domácího úkolu kvůli nefungující elektřině. V současné době jsou sice hry na jiné úrovni, ovšem mechanismy zůstaly stejné. Pedagog díky znalosti psychologických her dokáže předcházet nepříjemným konfliktům, případně je rovnou řešit, a ušetřenou energii může užitečně využít pro vzdělávací proces.
Petru Adamcovi a Davidu Kryštofovi z Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) se podařilo navázat spolupráci se samotnou autorkou metody TAPATE prof. Julie Hay z Middlesex University London z Velké Británie, odkud se tato metoda šíří dál do světa. V rámci realizace projektu Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí pracuje ICV na zavedení metody na vybraných školách v ČR a na akčním výzkumu, kdy změří efektivnost využívání této metody v praxi.
Více aktualit
-
Krásné Vánoce a inspirativní nový rok! Ať je rok 2026 plný spolupráce, vzájemné podpory a společného růstu. Přeje tým ICV MENDELU19. 12. 2025
-
Akreditované rekvalifikační kurzy Českého jazyka pro cizince pro zájemce…
V roce 2026 nabídneme nové prezenční akreditované rekvalifikační kurzy češtiny pro cizince podporované Úřadem práce. Celkově se očekává pokles financí určených na podporu těchto kurzů, přesto na jarní období nabízíme jeden dopolední víkendový kurz…17. 12. 2025 -
Popularita mezigeneračního učení stoupá v Česku i na Slovensku
Mendelova univerzita v Brně a Žilinská univerzita v Žilině v prosinci pokračují v intenzivní spolupráci na rozvoji mezigeneračních programů, jejichž popularita v obou zemích v posledních letech roste. Společným cílem obou univerzit je vytvářet…4. 12. 2025 -
Na MENDELU úspěšně proběhly první dva kurzy zakončené mikrocertifikátem
V měsících září a říjnu 2025 proběhly na Mendelově univerzitě v Brně dva odborné kurzy, které úspěšně prošly procesem posouzení kvality na MENDELU (tzv. mikroakreditací). Jejich absolventi obdrželi mikrocertifikát potvrzující jejich dosažené…2. 12. 2025 -
Český jazyk pro cizince určený absolventům rekvalifikačního kurzu M3, víkendový
Kurz je určený zahraničním zájemcům, kteří se chtějí dále zdokonalovat v českém jazyce formou placeného prezenčního kurzu. Impulsem pro jeho přípravu byla zatím chybějící návaznost na rekvalifikační kurzy, které pořádáme ve spolupráci s Úřadem… -
Inovátor dny ve VIDA! SCIENCE
Pět dní plných vědy, inspirace a zážitků – to jsou Inovátor dny ve VIDA! SCIENCE, které včera odstartovaly v brněnském VIDA! science centru. Program je určený pro studenty středních škol a žáky 8. a 9. tříd, kteří chtějí nahlédnout do světa inovací…25. 11. 2025 -
Jak řídit rozvoj akademiků 21. století? Nová monografie autorů ICV MENDELU…
David Kryštof a Petr Adamec z Institutu celoživotního vzdělávání vydali odbornou knihu - monografii s názvem Competency-based Professional Development of Academic Staff, která se zaměřuje na profesní rozvoj a další vzdělávání akademických…18. 11. 2025 -
ICV MENDELU na setkání koordinátorů rodinné politiky
V pátek 7. listopadu 2025 se na Krajském úřadě Jihomoravského kraje uskutečnilo pracovní setkání koordinátorů rodinné politiky obcí s rozšířenou působností. Jedním z hlavních témat byla Jihomoravská seniorská akademie, o které pohovořila Kateřina…12. 11. 2025 -
Tvůrčí psaní
Baví Tě psaní a chceš se o něm dozvědět něco víc? Láká Tě vytvořit krátký text podle zadání? A zajímá Tě, co si o Tvém psaní myslí ostatní? Tak vítej na kurzu tvůrčího psaní. Tři hodiny intenzivní práce z Tebe sice neudělají profi spisovatele… -
MENDELU na veřejném zasedání Rady primátora v Bratislavě
Dnes se naše kolegyně Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. a Mgr. Bc. Kateřina Pevná z Oddělení vzdělávání seniorů ICV MENDELU účastní veřejného zasedání Rady primátora pro práva starších obyvatel, které se koná v Zrcadlové síni Primaciálního paláce…29. 10. 2025