Otázku, jak úspěšně a efektivně komunikovat s mladými dospělými si kladl už Sokrates a velmi pravděpodobně si ji pokládá nejeden pedagog i dnes. I dnes řada učitelů podle jeho vzoru využívá Sokratovskou metodu, kdy vedou své žáky a studenty k novým vědomostem pomocí otázek. Všichni však dobře víme, že to není jenom o otázkách, ale také o komplexním přístupu k žákovi či studentovi. Takovým komplexním přístupem je i model TAPATE, na kterém v současné době pracují odborníci z Institutu celoživotního vzdělávání. Projekt s názvem Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí je realizován v rámci výzvy Inovace v pedagogice, financovaného ze zdrojů OP VVV. A o čem že to tedy je?
Model TAPATE (Transactional Analysis Proficiency Award for Teachers and Educators) je založen na psychologickém přístupu transakční analýzy, který se zabývá komunikací mezi jednotlivci. Výhodou transakční analýzy je její srozumitelný slovník a lehká aplikovatelnost do každodenních situací. Díky tomu je model přístupný pedagogům různých oborů. Model TAPATE, původem z Velké Británie, obsahuje celkem šest základních konceptů, které pomáhají pedagogovi při vedení výuky (jak ji správně strukturovat, stanovit si cíle), při komunikaci se žáky a studenty a které podporují jejich motivaci. Základem modelu je jasná dohoda mezi pedagogem a žákem/studentem, která je založená na vzájemném respektu a kterou následně dodržují obě strany. V komunikaci dle transakční analýzy platí pravidlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. To znamená, že respektující přístup pedagoga vyvolává respekt ze strany žáků a studentů a zároveň motivuje studenty k lepším výsledkům ve studiu. Současně získává vyučující nástroj, jak směrovat komunikaci mezi pedagogem a žákem a jak využívat moc v komunikaci; komunikace totiž není pouze o výměně sdělení, ale také o potvrzení si svého statusu. Příkladem může být tzv. záchranný betonový kruh, který někteří vyučující „hází“ studentům při závěrečných zkouškách. Model TAPATE věnuje pozornost i tzv. psychologickým hrám, což jsou náročné komunikační situace, kdy je něco řečeno, ale něco úplně jiného myšleno. Dříve by se za psychologickou hru dala označit výmluva týkající se nesplnění domácího úkolu kvůli nefungující elektřině. V současné době jsou sice hry na jiné úrovni, ovšem mechanismy zůstaly stejné. Pedagog díky znalosti psychologických her dokáže předcházet nepříjemným konfliktům, případně je rovnou řešit, a ušetřenou energii může užitečně využít pro vzdělávací proces.
Petru Adamcovi a Davidu Kryštofovi z Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) se podařilo navázat spolupráci se samotnou autorkou metody TAPATE prof. Julie Hay z Middlesex University London z Velké Británie, odkud se tato metoda šíří dál do světa. V rámci realizace projektu Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí pracuje ICV na zavedení metody na vybraných školách v ČR a na akčním výzkumu, kdy změří efektivnost využívání této metody v praxi.
Více aktualit
-
Už víš, co budeš dělat po škole? Kolik takových všetečných otázek už jsi dostal/a? Přijď na ně najít odpověď 5. listopadu do kongresák.space a setkej se s téměř 60 zaměstnavateli na jednom místě. Čekat tě bude přímý kontakt s personalisty,…
-
Úspěch ICV na mezinárodní konferenci ICL 2025
Ve dnech 1.–3. října 2025 se akademičtí pracovníci Výzkumného ústavu Institutu celoživotního vzdělávání doc. Mgr. Petr Adamec, Ph.D., MBA a Mgr. David Kryštof, Ph.D., PCC zúčastnili prestiží mezinárodní konference ICL 2025 –…13. 10. 2025 -
Ve Znojmě vzniká nová pobočka Univerzity třetího věku
Univerzita třetího věku MENDELU otevírá v pondělí 13. října už sedmou pobočku, tentokrát ve Znojmě. Navazuje tím na úspěšnou loňskou Jihomoravskou seniorskou akademii, o kterou projevili senioři a seniorky značný zájem. Nová pobočka vzniká ve…8. 10. 2025 -
Roční intenzivní kurz češtiny pro cizince (2026/27)
Studium je určeno zájemcům ze zahraničí, kteří se chtějí naučit český jazyk, aby mohli např. studovat na Mendelově univerzitě v Brně, případně na některé z vysokých škol v České republice, v češtině. Nepředpokládá se předchozí znalost českého… -
MIND FEST 2025 bude o vztazích, které nás tvoří
Poradenské a profesní centrum Mendelovy univerzity v Brně pořádá 9. a 10. října dvoudenní festival MIND FEST 2025. Program nabídne více než dvacet dva hodin přednášek a workshopů vedených odborníky a odbornicemi z oblasti psychologie, komunikace a…6. 10. 2025 -
Nový kurz MENDELU pro seniory a seniorky propojuje vědu, vzdělávání a cestování
Semestrální kurz Příběhy z daleka, aneb když věda pomáhá, představí seniorům a seniorkám aktivity Mendelovy univerzity v rozvojovém světě. Tvůrci kurzu zvolili pro prezentaci témat atraktivní formu propojení přednášek poukazujících na výsledky…2. 10. 2025 -
Noc vědců letos oslaví dvacet let, tématem je Bohatství
Už po dvacáté se celé Česko přesvědčí o tom, že věda nemusí být jen výsadou vědců a vědkyň v laboratořích. Poslední pátek v září bude i na Mendelově univerzitě v Brně opět patřit Noci vědců, největší popularizační akci svého druhu, tentokrát s…25. 9. 2025 -
Současnost a budoucnost odborného vzdělávání – setkání odborníků na MENDELU
Ve dnech 17.–18. září 2025 se na zámku ve Křtinách uskutečnilo odborné setkání věnované tématu současnosti a budoucnosti odborného vzdělávání a přípravy učitelů. Akce byla součástí projektu Rozvoj kompetencí relevantních aktérů pregraduální…22. 9. 2025 -
Naživo v pořadu Sama doma
Naše kolegyně Kateřina Pevná, vedoucí Oddělení vzdělávání seniorů, byla dne 19. 9. 2025 hostem živého vysílání pořadu SAMA DOMA a představila činnost U3V a dalších projektů, které aktuálně probíhají na Institutu celoživotního vzdělávání MENDELU.Jak…20. 9. 2025 -
Tradiční olympiáda U3V ve Zvolenu
Ve dnech 9. - 11. 9. 2025 se vypravili posluchačky a posluchači z pobočky U3V V Bruntále na sportovní olympiádu U3V do Zvolena, kde je čekal velký sportovní úspěch. A jak celá akce probíhala, nám blíže popsala jedna z účastnic olympiády: „Ve…18. 9. 2025