Otázku, jak úspěšně a efektivně komunikovat s mladými dospělými si kladl už Sokrates a velmi pravděpodobně si ji pokládá nejeden pedagog i dnes. I dnes řada učitelů podle jeho vzoru využívá Sokratovskou metodu, kdy vedou své žáky a studenty k novým vědomostem pomocí otázek. Všichni však dobře víme, že to není jenom o otázkách, ale také o komplexním přístupu k žákovi či studentovi. Takovým komplexním přístupem je i model TAPATE, na kterém v současné době pracují odborníci z Institutu celoživotního vzdělávání. Projekt s názvem Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí je realizován v rámci výzvy Inovace v pedagogice, financovaného ze zdrojů OP VVV. A o čem že to tedy je?
Model TAPATE (Transactional Analysis Proficiency Award for Teachers and Educators) je založen na psychologickém přístupu transakční analýzy, který se zabývá komunikací mezi jednotlivci. Výhodou transakční analýzy je její srozumitelný slovník a lehká aplikovatelnost do každodenních situací. Díky tomu je model přístupný pedagogům různých oborů. Model TAPATE, původem z Velké Británie, obsahuje celkem šest základních konceptů, které pomáhají pedagogovi při vedení výuky (jak ji správně strukturovat, stanovit si cíle), při komunikaci se žáky a studenty a které podporují jejich motivaci. Základem modelu je jasná dohoda mezi pedagogem a žákem/studentem, která je založená na vzájemném respektu a kterou následně dodržují obě strany. V komunikaci dle transakční analýzy platí pravidlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. To znamená, že respektující přístup pedagoga vyvolává respekt ze strany žáků a studentů a zároveň motivuje studenty k lepším výsledkům ve studiu. Současně získává vyučující nástroj, jak směrovat komunikaci mezi pedagogem a žákem a jak využívat moc v komunikaci; komunikace totiž není pouze o výměně sdělení, ale také o potvrzení si svého statusu. Příkladem může být tzv. záchranný betonový kruh, který někteří vyučující „hází“ studentům při závěrečných zkouškách. Model TAPATE věnuje pozornost i tzv. psychologickým hrám, což jsou náročné komunikační situace, kdy je něco řečeno, ale něco úplně jiného myšleno. Dříve by se za psychologickou hru dala označit výmluva týkající se nesplnění domácího úkolu kvůli nefungující elektřině. V současné době jsou sice hry na jiné úrovni, ovšem mechanismy zůstaly stejné. Pedagog díky znalosti psychologických her dokáže předcházet nepříjemným konfliktům, případně je rovnou řešit, a ušetřenou energii může užitečně využít pro vzdělávací proces.
Petru Adamcovi a Davidu Kryštofovi z Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) se podařilo navázat spolupráci se samotnou autorkou metody TAPATE prof. Julie Hay z Middlesex University London z Velké Británie, odkud se tato metoda šíří dál do světa. V rámci realizace projektu Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí pracuje ICV na zavedení metody na vybraných školách v ČR a na akčním výzkumu, kdy změří efektivnost využívání této metody v praxi.
Více aktualit
-
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…
-
Základní choroby a škůdci révy vinné
Jednodenní kurz Vám umožní získat základní znalosti o běžně se vyskytujících chorobách révy a škůdcích, naučíte se je rozeznávat a dozvíte se také „jak s nimi zatočit“. Cílem kurzu je seznámit posluchače s typickými chorobami (zejména… -
Tvorba hodnoty s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích… -
Jihomoravská seniorská akademie v Události Brno
O projektu Jihomoravská seniorská akademie, který bude mít první absolventky a absolventy a příští akademický rok míří do dvou nových lokalit, včera v pořadu Události Brno mluvila Mgr. Bc. Kateřina Pevná. Odkaz na reportáž v pořadu Události Brno…29. 5. 2025 -
Jihomoravská seniorská akademie má první absolventy a absolventky, studovat ji…
V prvním ročníku Jihomoravské seniorské akademie ve Vyškově a Znojmě absolvovalo celkem 72 seniorek a seniorů. Jejich slavnostní vyřazení proběhne 2. června 2025 v atriu Jihomoravského muzea ve Znojmě a v historické budově Gymnázia a Střední…29. 5. 2025 -
U3V napříč regiony
V týdnu od 12. 5. do 16. 5. 2025 probíhá v Telči již tradiční speciální meziuniverzitní pobytový kurz pro posluchače univerzity třetího věku s názvem Univerzita třetího věku napříč regiony. Zajímavá témata ze své výuky tak představí tři…13. 5. 2025 -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Řez ovocných dřevin I.
Ovocné dřeviny vyžadují trvalou péči jako jsou především řezy různých typů, v různé intenzitě a termínech. Pokud jste zdědili nebo koupili sad, je nutné se o něj správně starat, aby vám sloužil a žil, co nejdéle. Kurz je vhodný i pro majitele… -
Řez ovocných dřevin II.
O ovocné dřeviny je v posledních letech čím dál větší zájem. Lidé postupně zjišťují, že hlavní stránka péče spočívá v řezech. Součástí úvodního kurzu Řez ovocných dřevin I. jsou základní informace o ovocných dřevinách a jejich řezu.… -
Péče o ovocné dřeviny
V krajině i zahradách rok co rok přibývají nové ovocné stromy a keře. Někdo naopak koupí nebo zdědí starý ovocný sad. Mnozí dostanou za úkol starat se o veřejnou zeleň, která zahrnuje i ovocné dřeviny různého staří a různé vitality. Ale jak se…