Otázku, jak úspěšně a efektivně komunikovat s mladými dospělými si kladl už Sokrates a velmi pravděpodobně si ji pokládá nejeden pedagog i dnes. I dnes řada učitelů podle jeho vzoru využívá Sokratovskou metodu, kdy vedou své žáky a studenty k novým vědomostem pomocí otázek. Všichni však dobře víme, že to není jenom o otázkách, ale také o komplexním přístupu k žákovi či studentovi. Takovým komplexním přístupem je i model TAPATE, na kterém v současné době pracují odborníci z Institutu celoživotního vzdělávání. Projekt s názvem Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí je realizován v rámci výzvy Inovace v pedagogice, financovaného ze zdrojů OP VVV. A o čem že to tedy je?
Model TAPATE (Transactional Analysis Proficiency Award for Teachers and Educators) je založen na psychologickém přístupu transakční analýzy, který se zabývá komunikací mezi jednotlivci. Výhodou transakční analýzy je její srozumitelný slovník a lehká aplikovatelnost do každodenních situací. Díky tomu je model přístupný pedagogům různých oborů. Model TAPATE, původem z Velké Británie, obsahuje celkem šest základních konceptů, které pomáhají pedagogovi při vedení výuky (jak ji správně strukturovat, stanovit si cíle), při komunikaci se žáky a studenty a které podporují jejich motivaci. Základem modelu je jasná dohoda mezi pedagogem a žákem/studentem, která je založená na vzájemném respektu a kterou následně dodržují obě strany. V komunikaci dle transakční analýzy platí pravidlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. To znamená, že respektující přístup pedagoga vyvolává respekt ze strany žáků a studentů a zároveň motivuje studenty k lepším výsledkům ve studiu. Současně získává vyučující nástroj, jak směrovat komunikaci mezi pedagogem a žákem a jak využívat moc v komunikaci; komunikace totiž není pouze o výměně sdělení, ale také o potvrzení si svého statusu. Příkladem může být tzv. záchranný betonový kruh, který někteří vyučující „hází“ studentům při závěrečných zkouškách. Model TAPATE věnuje pozornost i tzv. psychologickým hrám, což jsou náročné komunikační situace, kdy je něco řečeno, ale něco úplně jiného myšleno. Dříve by se za psychologickou hru dala označit výmluva týkající se nesplnění domácího úkolu kvůli nefungující elektřině. V současné době jsou sice hry na jiné úrovni, ovšem mechanismy zůstaly stejné. Pedagog díky znalosti psychologických her dokáže předcházet nepříjemným konfliktům, případně je rovnou řešit, a ušetřenou energii může užitečně využít pro vzdělávací proces.
Petru Adamcovi a Davidu Kryštofovi z Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) se podařilo navázat spolupráci se samotnou autorkou metody TAPATE prof. Julie Hay z Middlesex University London z Velké Británie, odkud se tato metoda šíří dál do světa. V rámci realizace projektu Model TAPATE a jeho implementace v českém prostředí pracuje ICV na zavedení metody na vybraných školách v ČR a na akčním výzkumu, kdy změří efektivnost využívání této metody v praxi.
Více aktualit
-
V pondělí 15. září 2025 se v Hustopečích a Kuřimi otevřely dveře vzdělávání pro všechny aktivní seniory. Odstartoval zde projekt Jihomoravská seniorská akademie, který navazuje na dvacetiletou tradici Senior akademie Městské policie Brno a už…16. 9. 2025
-
Získali jsme prestižní ocenění České asociace pedagogického výzkumu
Na výroční XXXIII. konferenci České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), která se uskutečnila ve dnech 2. – 4. 9. 2025 na Filozofické a Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, byly našim kolegům uděleny ceny za významné výzkumně…10. 9. 2025 -
Jihomoravská seniorská akademie se letos otevírá v Kuřimi a Hustopečích
Od poloviny září se otevře Jihomoravská seniorská akademie pro seniory a seniorky z Kuřimi, Hustopečí a okolí. Čekají na ně nejen přednášky, ale i praktická cvičení a doprovodné aktivity. Vzdělávat se budou v tématech, jako je prevence požárů v…9. 9. 2025 -
Mechový a květinový obraz
Tvorba květinových obrazů je jednou ze součástí floristické tvorby. Tyto obrazy mohou mít širokou škálu podob. Během tohoto praktického kurzu si vytvoříte vlastní originální obraz ze stabilizovaného mechu a trvanlivých materiálů, které nevyžadují… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Zájem o prázdninovou mezigenerační univerzitu rok od roku stoupá a ani letos neunikla tato akce hledáčku Události Brno. Reportáž z první poloviny letošního ročníku si můžete prohlédnout na iVysílání Události Brno. Ta druhá, neméně zajímavá část,…13. 8. 2025 -
Rétorika a veřejné vystupování
Chtěli byste se zdokonalit ve svých prezentačních a rétorických dovednostech? Ukážeme vám, jak na to pomocí hereckých cvičení, které se kombinují s moderním přístupem k veřejnému vystupování. Náročnost kurzu je vhodná pro začátečníky a mírně… -
MIND FEST 2025: O vztazích, které nás tvoří
Zveme vás 9.–10. října 2025 načerpat inspiraci, energii a nový pohled na vztahy. -
Adaptační strategie lesů na klimatickou změnu
Kapacita workshopu pro podzim 2025 je již naplněna, ale lze se hlásit na další roky. (Vzdělávací aktivity mají pětiletou udržitelnost). Workshop je určen vlastníkům lesů, zaměstnancům lesnických firem, společností, státních podniků a státní… -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…