Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a jejich dopadu na život učitelů. Následovala témata jako je postavení středního odborného vzdělávání v systému vzdělávání nebo využití mikrocertifikátů, které jsou vnímány jako efektivní nástroj cíleného učení a díky jejichž využití lze poměrně pružně reagovat na rychlé technologické změny. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak býti udržitelným učitelem? Jaké kompetence má mít učitel napříč různými stupni vzdělávání a jak si je má udržovat a rozvíjet? Je udržitelný současný stav učitelského pregraduálního vzdělávání? Jakým způsobem udržovat a slaďovat rodinný a pracovní život? Jakými cestami pomáhat udržet psychický a fyzický stav učitele? Tyto otázky se v různých podobách prolínaly napříč příspěvky letošního 15. ročníku konference ICOLLE.
Plenární část konference otevřeli doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. z Ústavu pedagogických věd Masarykovy univerzity. Zaměřili se na problematiku pracovních nároků v učitelské profesi a na to, jak se promítají do fyzického, a především psychického zdraví učitelů, jaký je jejich dopad na pracovní motivaci, ale i mimopracovní život a samotný odpočinek. Ve své přednášce se dále věnovali zodpovězení otázky, jakou roli má subjektivně vnímaná pracovní schopnost a kapacita učitele podávat pracovní výkon. Na závěr přednášky pak byly představeny možnosti a strategie pro zkvalitnění a prodloužení aktivního života učitelů.
Následující prezentace Mgr. et Mgr. Jana Besedy, Ph.D. z Centra pro studium vysokého školství byla zaměřena na využití mikrocertifikátů jako inovativního nástroje v oblasti vzdělávání. Mikrocertifikáty mají velký potenciál akcelerovat celoživotní vzdělávání a učení. V prezentaci zazněly zajímavé tipy a možnosti začlenění mikrocertifikátů do denního života a byly prezentovány možnosti jejich využití v rámci vysokých škol nejen k posílení svých studijních programů, ale zároveň k tomu, aby zůstaly v souladu se světovými a evropskými trendy. Následovala diskuse na téma schopnosti oslovení různorodé skupiny studentů a profesionálů, kteří si přejí rozvíjet své dovednosti bez nutnosti zdlouhavého závazku tradičního studia. V rámci přednášky následně zazněly konkrétní příklady úspěšných implementací mikrocertifikátů na vysokých školách a v praxi, včetně zkušeností ze světového a evropského prostředí.
V závěrečné přednášce plenární části, kterou vedl Mgr. Matěj Bulant, Ph.D. z Národního pedagogického institutu ČR, byla představena dlouho očekávaná vize návrhu inovace středního odborného vzdělávání. Aktuální deklarované požadavky zaměstnavatelů a potřeby zaměstnanců na jejich připravenost a uplatnitelnost byly prezentovány jako jeden ze silných impulzů právě pro nutnost změny obsahu a dále v rámci organizace i v nastavení celého systému středního odborného vzdělávání. Vyzdviženy byly rovněž podněty ekonomické a vzdělávací politiky, to vše v souladu s konceptem MŠMT.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům z oblasti sekundárního, terciárního a dalšího vzdělávání. Tato část konference byla tradičně doplněna tematickou diskusí a sdílením příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2023 se zúčastnilo 66 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 3 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 34 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce se 2 postery. Dále proběhlo sympozium na téma Konceptu inovací vyššího sekundárního odborného vzdělávání. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
V pondělí 15. září 2025 se v Hustopečích a Kuřimi otevřely dveře vzdělávání pro všechny aktivní seniory. Odstartoval zde projekt Jihomoravská seniorská akademie, který navazuje na dvacetiletou tradici Senior akademie Městské policie Brno a už…16. 9. 2025
-
Získali jsme prestižní ocenění České asociace pedagogického výzkumu
Na výroční XXXIII. konferenci České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), která se uskutečnila ve dnech 2. – 4. 9. 2025 na Filozofické a Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, byly našim kolegům uděleny ceny za významné výzkumně…10. 9. 2025 -
Jihomoravská seniorská akademie se letos otevírá v Kuřimi a Hustopečích
Od poloviny září se otevře Jihomoravská seniorská akademie pro seniory a seniorky z Kuřimi, Hustopečí a okolí. Čekají na ně nejen přednášky, ale i praktická cvičení a doprovodné aktivity. Vzdělávat se budou v tématech, jako je prevence požárů v…9. 9. 2025 -
Mechový a květinový obraz
Tvorba květinových obrazů je jednou ze součástí floristické tvorby. Tyto obrazy mohou mít širokou škálu podob. Během tohoto praktického kurzu si vytvoříte vlastní originální obraz ze stabilizovaného mechu a trvanlivých materiálů, které nevyžadují… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Zájem o prázdninovou mezigenerační univerzitu rok od roku stoupá a ani letos neunikla tato akce hledáčku Události Brno. Reportáž z první poloviny letošního ročníku si můžete prohlédnout na iVysílání Události Brno. Ta druhá, neméně zajímavá část,…13. 8. 2025 -
Rétorika a veřejné vystupování
Chtěli byste se zdokonalit ve svých prezentačních a rétorických dovednostech? Ukážeme vám, jak na to pomocí hereckých cvičení, které se kombinují s moderním přístupem k veřejnému vystupování. Náročnost kurzu je vhodná pro začátečníky a mírně… -
MIND FEST 2025: O vztazích, které nás tvoří
Zveme vás 9.–10. října 2025 načerpat inspiraci, energii a nový pohled na vztahy. -
Adaptační strategie lesů na klimatickou změnu
Kapacita workshopu pro podzim 2025 je již naplněna, ale lze se hlásit na další roky. (Vzdělávací aktivity mají pětiletou udržitelnost). Workshop je určen vlastníkům lesů, zaměstnancům lesnických firem, společností, státních podniků a státní… -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…