Potřeba neustálého rozvoje pedagogických kompetencí na všech stupních škol se v dnešní době skloňuje ve všech pádech a nedávný lockdown a nucená online výuka je ještě znásobily. Jak přistupují školy k rozvoji pedagogických kompetencí svých učitelů a jak školy motivují začínající učitele, zaznělo v dopolední plenární části konference. Tu slavnostně zahájili prorektor pro pedagogickou činnost na MENDELU Radim Farana a ředitel Institutu celoživotního vzdělávání Petr Adamec.
Pětileté zkušenosti s budováním systému dalšího vzdělávání vysokoškolských učitelů na Žilinské univerzitě prezentovala Lucia Hrebeňárová, ředitelka Ústavu celoživotního vzdělávání Žilinské univerzity. Doplnění a rozvoj svých pedagogických kompetencí nevnímali zpočátku učitelé jako potřebné. Průzkum mezi studenty ale poukázal na slabé stránky ve výuce např. v učebních metodách, ve vedení výuky nebo v hodnocení studentů. Díky výsledkům průzkumu, s pomocí příkladů dobré praxe z evropských univerzit, ale zejména po zavedení standardů pro vnitřní systém zabezpečení kvality vysokoškolského vzdělávání na slovenských školách, došlo na Žilinské univerzitě ke změně vnímání potřeby dalšího vzdělávání pedagogů. Velmi důležitou roli ve změně vnímání sehrála i podpora vedení univerzity a začlenění vzdělávání učitelů do rozpočtu univerzity. Do budoucna plánují na Žilinské univerzitě převést izolované kurzy inženýrské pedagogiky do systému dalšího vzdělávání vysokoškolských pedagogů a simulovat vznik učící se profesní komunity učitelů.
Jakým způsobem řeší rozvoj pedagogických kompetencí na Masarykově univerzitě v Brně, prezentoval Petr Sucháček z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Svůj příspěvek zaměřil na vznik a fungování Centra rozvoje pedagogických kompetencí CERPEK. Shrnul, jaké postupy a nástroje se při budování centra osvědčily a zmínil i přešlapy a omyly, kterým se v začátcích on a jeho kolegové nevyhnuli, ale díky kterým se centrum mohlo posunut dál. Za klíčový moment ve fungování CERPEK považuje podporu z vedení univerzity, osvědčilo se rovněž propojení akademiků napříč fakultami a mezigenerační propojení akademiků. Za nejlepší způsob propagace dalšího vzdělávání pedagogů považuje tzv. šeptandu, tedy dobré reference od spokojených účastníků vzdělávání. V centru si zakládají na příjemné atmosféře, kvalitních lektorech a smysluplném obsahu kurzů a v budoucnu by rádi vybudovali komunitu mezi účastníky pedagogického vzdělávání.
O kompetenčním modelu LADDER, který slouží k vytvoření plánu rozvoje u začínajících učitelů hovořila ve svém příspěvku Leslie Blanchard, ředitelka Leadership Development Institute (LDI) na Louisiana State University. USA se potýká s problémem fluktuace a častých odchodů pedagogů ze škol. K tomu se navíc přidává i syndrom vyhoření, umocněný epidemií covid-19. Blanchard zmínila, že v USA každý školní den odejde téměř 1000 učitelů ze školství a už se nikdy nevrátí a dalších 1000 učitelů přejde na jinou školu z důvodů hledání lepších pracovních podmínek. To vše zatěžuje rozpočet Spojených států částkou přibližně 4,9 bilionu USD. Tyto skutečnosti byly pro LDI impulsem k vyvinutí kompetenčního modelu LADDER. Ten v procesu hodnocení za pomoci speciálních karet identifikuje u pedagogů jejich silné stránky, přirozené (standardní) dispozice a stresory. Stresory jsou přitom dispozice, které způsobují frustraci a vyžadují rozvoj. Na základě hodnoticího procesu a sebereflexe učitele připraví kouč tzv. StepLADDER, neboli plán rozvoje daného učitele. Jeho cílem je zlepšovat duševní zdraví učitelů a zabránit jejich odchodům ze školství. Model LADDER slouží v současnosti pro pedagogy, do budoucna jej chce LDI upravit např. i pro oblast právní, zdravotnickou nebo pro studenty.
Konference ICOLLE proběhla letos u příležitosti 15. výročí vzniku Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) jako samostatného vysokoškolského ústavu. Dobu vzniku ICV a jeho rozvoj připomenul Pavel Máchal, první ředitel Institutu celoživotního vzdělávání. Ten se na svém počátku věnoval organizaci asi 20 kurzů a vzdělávání na univerzitě třetího věku. Dnes má ICV ve své nabídce více než 60 odborných, jazykových či zájmových kurzů, realizuje vzdělávání na Univerzitě třetího věku, na Mezigenerační univerzitě a poskytuje širokou paletu poradenských služeb pro celou Mendelovu univerzitu. Už od svých počátků se ICV věnuje také vzdělávání budoucích učitelů na středních odborných školách formou bakalářského studia i formou kurzů. V současné době organizuje ICV i řadu aktivit zaměřených na rozvoj pedagogických dovedností pro akademiky z Mendelovy univerzity jako např. jak vybrat a aplikovat vhodné metody online výuky nebo jak hodnotit v distanční a online výuce.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích, kde měli účastníci konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe. Příspěvky se věnovaly tématům spojeným s komplexním rozvojem pedagogických a akademických pracovníků, aktuálním výzvám ve školství a na trhu práce, flexibilním formám vzdělávání a fenoménu internacionalizace.
ICOLLE 2021 v řeči čísel: 13. ročníku konference, která se konala u příležitosti 15. výročí vzniku ICV MENDELU, se zúčastnilo více než 60 odborníků z 5 zemí včetně Spojených států amerických. V úvodní části konference zazněly 4 plenární příspěvky, v 8 odborných sekcích vystoupili řečníci s 50 příspěvky. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
Kurz je určen všem, kteří se věnují nebo se chtějí věnovat kariérovému poradenství v rámci své profese pedagogům ZŠ nebo SŠ, kteří vykonávají činnost kariérového poradce na svých školách Pozn. praxe v oblasti kariérového…
-
Přihlašování ke studiu na ICV zahájeno
Od 1. 1. 2025 můžete podávat přihlášky ke studiu bakalářských studijních programů na nový akademický rok. Více o přijímacím řízení a možnosti přihlášení ke studiu naleznete v sekci přijímací řízení.1. 1. 2025 -
PF 2025
Ať je celý rok 2025 protkán zdánlivě obyčejnými momenty a především lidmi, kteří společně dokáží neobyčejné věci!20. 12. 2024 -
PF 2025
16. 12. 2024 -
Kancelář U3V bude po celý leden uzavřena
Od 2. 1. 2025 do 31. 1. 2025 bude kancelář uzavřena. V tomto období nás můžete kontaktovat e-mailem nebo telefonicky. Děkujeme za pochopení a těšíme se na viděnou v únoru.16. 12. 2024 -
Akreditované rekvalifikační kurzy Českého jazyka pro cizince pro zájemce…
Od ledna 2025 se situace mění. Dle informací z Úřadu práce již můžeme nabízet naše akreditované kurzy českého jazyka pro cizince pouze pro cizince, kteří nejsou vedeni v evidenci Úřadu práce a již pracují. Z těchto důvodů se nově…13. 12. 2024 -
Dárkový poukaz na kurz jako originální vánoční dárek
Hledáte originální vánoční dárek pro své blízké? Máme pro vás skvělý tip! Potěšte je Dárkovým poukazem na kurz. Vybírat můžete z široké nabídky kurzů, které jinde nenajdete. Vyberte ten správný kurz, který udělá vašim blízkým radost! V…12. 12. 2024 -
Uchazečská kampaň letos cílí na uplatnění v praxi
Cílem letošní uchazečské kampaně Mendelovy univerzity v Brně je zdůraznit, že studijní obory jsou orientované na praktické uplatnění a přípravu studujících pro reálný trh práce. Pomocí krátkých videí a fotek ukazuje kampaň příběhy šesti studentů a…3. 12. 2024 -
Účast na slavnostní radě Asociace univerzit třetího věku v Žilině
Členové předsednictva Asociace univerzit třetího věku České republiky se dne 19. 11. 2024 zúčastnili slavnostní rady Asociace univerzit třetího věku ve slovenské Žilině při příležitosti 30. výročí jejího založení. Při této příležitosti přednesl…20. 11. 2024 -
Gaudeamus Brno
Již od úterý 19. 11. 2024 se s námi můžete potkat na veletrhu pomaturitního vzdělávání Gaudeamus Brno 2024, kde probereme společně vaše plány ohledně budoucího studia. Letos jsme pro návštěvníky našeho stánku nově připravili zajímavou…14. 11. 2024