Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga

Kvalifikační studium realizované v rámci DVPP je určeno všem zájemcům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga a mají úspěšně ukončené minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzdělávací program je zaměřen na získávání vědomostí a dovedností, které jim umožní výkon profese asistenta pedagoga.

Cíl studia

Absolventi tohoto studia získají kvalifikaci asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace. Studium je akreditováno MŠMT ČR dle § 22 odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

Organizace studia

Výuka bude probíhat prezenčně formou přednášek a seminářů, v průběhu 1 semestru. Celková hodinová dotace činí 124 hodin, z toho 80 hodin tvoří přímá výuka a 44 hodin pedagogická praxe ve škole, školských zařízeních a spolupracujících institucích.

Přímá výuka bude probíhat blokově formou 5 dvoudenních soustředění, a to zejména v pátek odpoledne a v sobotu.

Obsah studia

Studium obsahuje 3 moduly: Základy pedagogiky, Základy psychologie pro pedagogy a Speciální modul pro Asistenty pedagoga.

Podrobnější rozpis témat:

  • Pedagogika (praxe a věda, předmět, moderní pedagogika, základní pojmy)
  • Soudobé teorie vzdělávání
  • Vzdělávání a učení
  • Obsah vzdělávání
  • Osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese
  • Poznávání a jeho ontogenetický vývoj (vnímání, myšlení, řeč, tvořivost)
  • Proces učení a jeho ovlivňování, sociální učení
  • Změny psychiky v období dětství a mládí
  • Faktory psychického vývoje
  • Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga:
  • Obecné sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga
  • Sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých
  • Komunikace (pedagog – žák, pedagog-rodič, pedagog-pedagog)
  • Konflikty a jejich zvládání
  • Zpětná vazba
  • Základní teoretická východiska a současné trendy speciální pedagogiky
  • Právní rámec problematiky
  • Rodina a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Druhy zdravotního postižení
  • Možnosti výchovy a vzdělávání, podmínky a prostředky rozvoje dětí se SVP
  • Rozvojové a podpůrné mechanismy, modely začlenění dětí se SVP do pedagogického procesu
  • Vybraná témata z vývojové psychologie:
  • Rozvíjení schopností, dovedností, znalostí a vlastností osobnosti v období dětství a mládí
  • Utváření psychiky v období relativní stálosti u dospělého jedince
  • Vývojově podstatné sociální vztahy

Posluchač během studia absolvuje pedagogickou praxi ve vybrané škole nebo školském zařízení. Posluchač zpracovává portfolio, jehož obsahem bude zpracování příprav na jednotlivé náslechy a výstupy, které budou doplněny výsledkem z individuální reflexe se cvičným asistentem anebo učitelem. V závěru studia bude provedena společná skupinová reflexe, v rámci, které posluchači představují získané zkušenosti a tím dokladují propojení teoretických znalostí s praktickými zkušenostmi.

Termín konání

Jaro 2025. Bude upřesněno.

Cena kurzu

10 900 Kč

Lektoři

Odbornou garantkou studia je PhDr. Lenka Venterová, Ph.D., na výuce se podílejí zkušení interní a externí lektoři z praxe.

Místo konání

Výuka probíhá v prostorách Mendelovy univerzity v Brně.

Podmínky absolvování

Podmínkou pro úspěšné ukončení studia je:

  • Minimálně 75 % účast na přímé výuce
  • Absolvování pedagogické praxe
  • Zpracování závěrečné seminární práce

Posluchači ukončí studium ústní závěrečnou zkouškou před komisí, jejíž součástí bude obhajoba závěrečné písemné práce a závěrečné kolokvium.

Na základě vykonání závěrečné zkoušky obdrží absolvent Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání „Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga“ dle § 22 odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů

Pracovní uplatnění:

Absolventi tohoto kurzu získávají kvalifikaci asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace.

Podmínky přijetí ke studiu

  • Vyplnění a odeslání přihlášky (viz níže)
  • Minimálně středoškolské vzdělání s maturitní zkouškou
  • Úhrada účastnického poplatku

Kontakty

Organizační zajištění
Ing. Magdalena Hábová, Ph.D.
Institut celoživotního vzdělávání

Přihlášení na kurz

* Nezbytné údaje k vystavení osvědčení.

*nezbytné údaje k odeslání přihlášky

Souhlasím se zasíláním aktuální nabídky kurzů ICV na e-mail

Souhlasím s obchodními podmínkami ICV MENDELU v Brně

*

*Souhlas je nezbytný pro odeslání přihlášky

Více aktualit

Všechny aktuality