Restrikce prohlubují psychické obtíže, zájem o poradenské centrum roste

16. 2. 2021
Dlouhotrvající restrikce, nedostatek sociálních kontaktů, ztráta motivace, ale i úzkosti a deprese. To vše se projevuje negativně v době nekončící pandemie na studentech vysokých škol. Řada z nich už vyhledala služby psychologů. Na vině je především druhá vlna epidemie COVID-19, která nemá zatím konce. Jen na Mendelově univerzitě v Brně se služby poradenského centra v oblasti psychologické pomoci v druhé polovině roku 2020 zdvojnásobily. Podle řady studií zabývajících se zhoršením duševního zdraví způsobeným koronavirovou pandemií, představují vysokoškolští studenti, resp. mladí lidé od 18 do 24 let, ohroženou skupinu.

Větší zájem o psychologické poradenství se s příchodem pandemie neprojevil okamžitě. Náhlým uzavřením školy, zákazem osobního kontaktu a naprostou změnou režimu naopak došlo na jaře 2020 k dočasnému útlumu zájmu o poradenské služby. Nárůst individuálního psychologického poradenství se začal projevovat postupně, a to především v druhé polovině roku.

„Počet přihlášených klientů v druhé polovině roku 2020 vzrostl dvojnásobně oproti stejnému období předchozího roku,“ řekla Alena Krejčí, vedoucí Poradenského a profesního centra MENDELU. Zvýšený zájem o psychologickou pomoc trvá i s vrcholící zimou, která patří pro řadu lidí ke kritickým obdobím. „Aktuálně poskytujeme mezi 20 až 30 hodinami individuálního psychologického poradenství týdně,“ dodala Alena Krejčí.

S jakými problémy se na poradnu studenti obrací nejčastěji?

„Nejčastějšími tématy je nedostatek sociálních kontaktů, úskalí distanční výuky, například větší unavitelnost (digitální únava), neznalost prostředí, spolužáků, obava z ukončení studia a budoucnosti, ztráta motivace, zvládání krize. Dále můžeme jmenovat deprese a úzkosti, vztahové potíže, sebeřízení a organizace života, prostě dopad pandemie na každodenní život,“ uvedla psycholožka Zdeňka Hort.

Psychologické služby na Mendelově univerzitě v Brně probíhají od jara 2020 online. V době letních prázdnin, kdy docházelo k rozvolňování, měli studenti možnost využít i osobních konzultací. Ačkoli poradenství tváří v tvář má nesporné výhody, online poradenství umožňuje flexibilněji zacházet s pracovním časem a nabídnout klientům konzultaci třeba ve večerních hodinách. Díky online formě je možné rychle sdílet různé odkazy, texty, testy a formuláře a hned s nimi pracovat. Online poradenství se tak díky koronaviru stalo běžně nabízenou a přijímanou službou. Poradenské a profesní centrum na MENDELU bude nabízet distanční poradenství i po skončení krize. „Online poradenství může být atraktivní a dostupná alternativa, přesto se ale velmi těšíme na to, až budou zase možné osobní konzultace,“ říká psycholožka Barbora Šímová.

Poradenské centrum nabízí také celou řadu webinářů a nově i podpůrnou skupinu pro studenty. „Loni na podzim jsme otevřeli pravidelnou online skupinu s názvem Let´s talk, která je inspirovaná klasickými encounterovými skupinami, a která je pravděpodobně jediná svého druhu v online univerzitním prostředí. Společně zde sdílíme různá témata, která studenti aktuálně řeší, např. jak se připravit na zkoušky či státnice s koronavirem, jak trávit svátky bez rodiny, jak se sebeřídit, jak o sebe pečovat,“ říká Zdeňka Hort.

Experti MENDELU nabízí také online webináře zaměřené na motivaci, zvládání stresu, time management, sebekoučink a další. „Natočili jsme několik videí a podcastů zaměřených na relaxaci a efektivní učení, která jsou dostupná pro všechny na youtube kanálu Poradenského centra MENDELU,“ doplňuje Šímová.

Kontakt pro bližší informace: Mgr. Alena Krejčí, Poradenské a profesní centrum, alena.krejci@mendelu.cz; +420 602 556 084.

Více aktualit

Všechny aktuality