Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval odkazu významného pedagoga a myslitele J. A. Komenského, od jehož narození uplynulo v tomto roce 430 let. Konference se v úvodní části zaměřila na dílo Komenského i jeho méně známou roli mírotvůrce. Následovala novodobá témata jako jsou utváření identity učitelů na alternativní škole, problematika odchodů učitelů ze školství či didaktické kompetence učitelů. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak se historicky vyvíjela a v současnosti realizuje Komenského myšlenka „omnes, omnia, omnio“, tedy učit všechny, všemu, všestranně v různých stupních/sférách vzdělávání? Tato otázka se v různých podobách prolínala příspěvky letošního 14. ročníku konference ICOLLE.
Její plenární část otevřela ředitelka Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze Markéta Pánková. Hovořila o osobnosti Komenského, kterého zná celý svět především jako zakladatele moderní pedagogiky, filozofa, teologa. Zmínila ale i jeho méně známou roli mírotvorce, která nabírá na aktuálnosti zvláště v dnešní době, kdy jsou v Evropě pošlapávány hodnoty humanity. Připomněla, že veškerým dílem Komenského – ať už to je pedagogika, historie, astronomie, literatura, teologie – se prolíná boj za lepší společnost a touha po mírovém životě.
V České republice stoupá zájem rodičů o vzdělávání v alternativních školách, které se snaží o přiblížení učiva žákům zábavnější formou, než školy klasické. Se zvýšeným zájmem přímo souvisí i nárůst počtu soukromých alternativních škol. Jaké mechanismy působí na alternativních soukromých školách na utváření identity pedagogů? Tomuto tématu se věnovala Kateřina Lojdová z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Představila výsledky výzkumu, které vychází z hloubkových rozhovorů s učiteli a které ukazují pět rovin identity učitelů, přičemž každá z nich se nějakým způsobem vymezuje vůči mainstreamovému vzdělávání.
Marcela Verešová z Pedagogické fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře se ve svém příspěvku zaměřila na analýzu didaktických kompetencí učitelů jako jsou plánování a příprava vyučování, realizace výuky, budování atmosféry ve třídě, diagnostika a hodnocení a sebereflexe učitele. Prezentovala výzkumnou studii, do které bylo zahrnuto 600 učitelů v pregraduální přípravě a praxi. Studie zkoumá vztah motivace k volbě učitelského povolání a vztah mezi osobnostními charakteristikami Velké pětky k uvedeným didaktickým kompetencím.
Silvia Barnová z Vysoké školy DTI v Dubnici nad Váhom vystoupila s příspěvkem, které se věnoval schopnosti učitelů středních odborných škol zvládat nepříznivé, zátěžové situace v pracovním a osobním životě. Představila výsledek průzkumu, který potvrdil, že na tuto schopnost má vliv styl řízení školy. Výsledky výzkumu také ukázaly, že organizační klima školy výrazně ovlivňuje pracovní spokojenost a well-being učitelů, které mají vliv na rozhodnutí učitelů setrvat v učitelské profesi či nikoliv. Problémem fluktuace a častých odchodů pedagogů ze škol je přitom záležitostí, se kterou se potýká i Česká republika či USA.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům jako jsou digitální kompetence pedagogů a e-learning na vysokých školách, vlivu koronavirové pandemie na výuku a praxe studentů, vzdělávání seniorů a jejich vnímání online výuky a řad a dalších. Tuto část konference tradičně doplňují tematické diskuse a sdílení příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2022 se zúčastnilo téměř 80 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 4 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 29 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce s 5 postery. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
Na výroční XXXIII. konferenci České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), která se uskutečnila ve dnech 2. – 4. 9. 2025 na Filozofické a Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, byly našim kolegům uděleny ceny za významné výzkumně…10. 9. 2025
-
Jihomoravská seniorská akademie se letos otevírá v Kuřimi a Hustopečích
Od poloviny září se otevře Jihomoravská seniorská akademie pro seniory a seniorky z Kuřimi, Hustopečí a okolí. Čekají na ně nejen přednášky, ale i praktická cvičení a doprovodné aktivity. Vzdělávat se budou v tématech, jako je prevence požárů v…9. 9. 2025 -
Mechový a květinový obraz
Tvorba květinových obrazů je jednou ze součástí floristické tvorby. Tyto obrazy mohou mít širokou škálu podob. Během tohoto praktického kurzu si vytvoříte vlastní originální obraz ze stabilizovaného mechu a trvanlivých materiálů, které nevyžadují… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Zájem o prázdninovou mezigenerační univerzitu rok od roku stoupá a ani letos neunikla tato akce hledáčku Události Brno. Reportáž z první poloviny letošního ročníku si můžete prohlédnout na iVysílání Události Brno. Ta druhá, neméně zajímavá část,…13. 8. 2025 -
Rétorika a veřejné vystupování
Chtěli byste se zdokonalit ve svých prezentačních a rétorických dovednostech? Ukážeme vám, jak na to pomocí hereckých cvičení, které se kombinují s moderním přístupem k veřejnému vystupování. Náročnost kurzu je vhodná pro začátečníky a mírně… -
MIND FEST 2025: O vztazích, které nás tvoří
Zveme vás 9.–10. října 2025 načerpat inspiraci, energii a nový pohled na vztahy. -
Adaptační strategie lesů na klimatickou změnu
Kapacita workshopu pro podzim 2025 je již naplněna, ale lze se hlásit na další roky. (Vzdělávací aktivity mají pětiletou udržitelnost). Workshop je určen vlastníkům lesů, zaměstnancům lesnických firem, společností, státních podniků a státní… -
Permakulturní zahrádkářství
Třídenní kurz pro ty, kteří se zajímají o šetrné pěstování plodin, zeleniny a okrasných rostlin. Naučíte se základní zásady, péči o půdu, podporu biodiverzity, zásady pěstování. Získané znalosti si procvičíte na vlastním plánu permakulturní zahrady… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou… -
Tvorba hodnoty firmy s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích…