Učitelé patří k rizikovým skupinám ohroženým syndromem vyhoření. Jejich představy o školství se po absolutoriu na pedagogických či jiných fakultách rozcházejí s realitou, se kterou se denně potkávají ve školách. V důsledku toho ztrácí motivaci pro další práci a ze školství odcházejí. Právě na motivaci pedagogů, poskytnutí potřebné opory i na současný stav učitelského vzdělávání, se zaměří odborníci v rámci mezinárodní konference ICOLLE, kterou už po patnácté pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU.
Učitelé patří do jedné z nejohroženějších skupin syndromem vyhoření. U nastupujících učitelů se navíc objevuje jev, kterému se říká drop out. „Je to situace, kdy učitelé po zahájení své pedagogické dráhy do tří až pěti let ze školství odcházejí a mění svou profesi. Na školách pak chybí a narušuje to generační obměnu. Způsobeno to může být i přípravou na pedagogických fakultách, které se zaměřují mnohem více na to, co se má učit, místo toho, jak se má učit a jak se mají zvládat různé situace, se kterými se učitelé setkávají,“ uvedl David Kryštof z Oddělení sociálních věd ICV MENDELU. Vzdělávací systém se přitom potýká s nedostatkem kvalifikovaných učitelů.
„Ve školství bobtná administrativa, učitelé jsou vystaveni neustálým změnám, které jsou občas nekoncepční. Před nedávnem museli dokázat naprosto změnit svůj styl výuky při přechodu do distančního vzdělávání. Do toho vstupují rodiče žáků, kteří mají představu, jak vzdělávání jejich ratolestí má vypadat. Nad vším je Rámcový vzdělávací program, který udává, co všechno žáci mají umět, tedy co je učitelé mají naučit,“ vyjmenoval Kryštof. Práce pedagogů je tedy psychicky náročná.
Jednoduché řešení podle Kryštofa neexistuje. Je potřeba začít už na pedagogických fakultách, aby byli budoucí učitelé připravováni na různé situace. „Jako užitečné se jeví zavedení pozice uvádějícího učitele, který podpoří nového učitele na pracovišti. Smysluplné by byly i supervize učitelů, během kterých by mohli řešit aktuální situace,“ zhodnotil pedagog. Smysl má i zaměření sám na sebe. „Jedním z možných řešení pro udržitelnost sebe samého jako učitele je zacílení na psychohygienu a vlastní rozvoj učitelů. V rámci spolupráce s Masarykovou univerzitou a aplikačním garantem Age management z.s. na projektu TAČR jsme se v minulých letech podíleli na inovaci finské metody a vyvinutí metodiky, která má právě výše zmíněnému napomoci. Nyní tuto metodiku využíváme v rámci aplikovaného výzkumu v různých organizacích,“ uvedla Lenka Kamanová z Oddělení sociálních věd ICV MENDELU.
Letošní ročník konference ICOLLE vytvoří prostor pro diskuzi s odborníky z řad vysokých i středních škol nad tématem inovací, které chystá vláda v oblasti středního školství. „Jedná se o inovace, které nebyly dosud představeny a pro laickou i odbornou veřejnost zůstávají dosud skryty. Kromě sympozia bude tomuto tématu věnována také jedna z plenárních přednášek. Další přednáška bude například zaměřena na mikrocertifikáty, což je v oblasti celoživotního vzdělávání velmi aktuálním tématem, a třetí plenární přednáška je zacílena na řešení pracovního zdraví a spokojeného pracovního života učitelů,“ přiblížila Kamanová.
Kontakty pro bližší informace: Mgr. David Kryštof, Ph.D., +420 777 112 962, david.krystof@mendelu.cz, Institut celoživotního vzdělávání; Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D., +420 739 589 206, lenka.kamanova@mendelu.cz, Institut celoživotního vzdělávání
Více aktualit
-
Letošní program prázdninové mezigenerační univerzity je opravdu velice lákavý a proběhne nejen v rámci Mendelova univerzita v Brně, ale nově také ve spolupráci s Arnoldova vila - Muzeum města Brna. Na co se můžete těšit a jak se na program…26. 3. 2025
-
Kariérní den MENDELU
Zveme Vás na 10. ročník Kariérního dne na MENDELU, který se uskuteční ve středu 23. 4. 2025 od 9 do 15 h na budově Q univerzitního kampusu Mendelovy univerzity v Brně, Zemědělská 1, Brno. Co vás na kariérním dni MENDELU čeká? Čeká… -
Slovenská návštěva v rámci programu Erasmus+
Posluchači univerzity třetího věku na Polonohospodářské univerzitě v Nitře využili programu Erasmus + a přijeli načerpat novou inspiraci a poznatky na Univerzitu třetího věku Mendelovy univerzity v Brně. Nejprve se seznámili se systémem vzdělávání…20. 3. 2025 -
Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro specialistu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Kurz je akreditován MŠMT ČR jako rekvalifikační a je vhodný pro přípravu osob k získání profesní kvalifikace… -
Mezigenerační univerzita v České televizi
Dobré ráno z Brna aneb přinášíme odkaz na včerejší iVysílání pořadu Dobré ráno, kde můžete shlédnout tři vstupy, ve kterých naše skvělé kolegyně Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. a Mgr. Kateřina Pevná představily program a plánované aktivity…25. 2. 2025 -
Letničkové truhlíky
V rámci kurzu, který bude zaměřen hlavně na praktickou část, si účastníci vytvoří vysázený letničkový truhlík z různých druhů více či méně známých druhů rostlin. Během kurzu se účastníci dozví, jak vybírat vhodné rostliny, jak o takový truhlík… -
Komentovaná prohlídka historických zahrad v Miloticích, Buchlovicích a Slavkově
Komentovaná prohlídka unikátních zahrad pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu, nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Chcete se dozvědět něco více o zahradní architektuře? Projít si s odborníkem… -
Přípravný kurz pro autorizovanou zkoušku Kariérový poradce / Kariérová poradkyně
Kurz je určen všem, kteří se věnují nebo se chtějí věnovat kariérovému poradenství v rámci své profese pedagogům ZŠ nebo SŠ, kteří vykonávají činnost kariérového poradce na svých školách Pozn. praxe v oblasti kariérového… -
Základy kybernetické bezpečnosti
Cílem kurzu je seznámení účastníků s riziky a hrozbami, které přináší používání moderních technologií v kyberprostoru. Prostřednictvím praktických příkladů a názorných živých ukázek získá účastník kurzu povědomí o těchto rizicích a zároveň… -
Základy kybernetické bezpečnosti - pro zaměstnance MENDELU
Cílem kurzu je seznámení účastníků s riziky a hrozbami, které přináší používání moderních technologií v kyberprostoru. Prostřednictvím praktických příkladů a názorných živých ukázek získá účastník kurzu povědomí o těchto rizicích a zároveň…