Na letošním ročníku konference se v Brně setkalo téměř šest desítek odborníků, a to zejména z České republiky. Na osobní účast měl vliv zejména aktuální stav epidemiologické situace, díky kterému například zahraniční hosté z Maďarska a Polska přednesli své příspěvky formou videokonference.
Dopolední plenární část konference zahájil Vladimír Hulík z Odboru školské statistiky, analýz a strategií MŠMT. Ve své přednášce hovořil o vývoji počtu žáků na jednotlivých typech středních škol od roku 1960 do roku 2019 a naznačil i možný trend v příštích deseti letech s ohledem na demografický vývoj. Zaměřil se přitom na střední odborné vzdělávání, které mělo ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva České republiky historicky vždy velmi silné zastoupení. Například na počátku 90. let se studijních oborů s maturitou účastnilo přibližně 55% ze všech středoškolských žáků. Za pouhých 10 let už tento počet stoupl na přibližných 70%, a to především vlivem společenských změn na konci roku 1989, kdy bylo ukončeno využívání tvrdých kvót pro přijímání do jednotlivých oborů. V dnešní době se středního odborného vzdělávání účastní asi 75 % z celkového počtu středoškolských žáků. Strukturu žáků ve středním vzdělávání během příštích 10 let předpokládají statistici z MŠMT následující: 25% žáků v učňovských oborech, 50% žáků na středních odborných školách a 25% žáků na gymnáziích. Očekává se postupný nárůst počtu absolventů gymnázií a následně i růst počtu absolventů vysokých škol.
Jako druhý vystoupil v plenární části Lajos Somogyvári z University of Pannonia v maďarském Veszprému. Ústředním tématem jeho přednášky byly kompetence a proměny požadavků na kompetence v čase. V 50. letech s rozvojem vědy a techniky začíná růst poptávka po změně kompetencí zaměstnanců. V 80. letech se zejména v západním světě stupňují požadavky na manažerské znalosti a kompetence v oblasti lidských zdrojů. Požadavky na změnu kompetencí se dále měnily a mění v závislosti na sociálních, ekonomických a politických změnách ve společnosti. Změnami kompetencí se zabývá i Evropská unie – Evropská komise ustanovila Poradní výbor pro odborné vzdělávání s cílem stanovit vizi „konkurenceschopné a soudržné Evropy“, ve které by systém odborného vzdělávání zohledňoval měnící se požadavky na odborné kompetence.
Změnám v odborném vzdělávání v závislosti na požadavcích současného pracovního trhu se věnovala i Monika Christoph z Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani. Hovořila o tom, jak digitalizace pracovního prostředí, globalizace a požadavky na variabilitu vedou k fenoménu digitálních nomádů. U tohoto fenoménu se zdají být klíčovými momenty budování profesního potenciálu, využití kreativity zaměstnanců a hloubková reflexe při současné možnosti vykonávat své povolání z jakéhokoliv místa na světě.
Sonia Wawrzyniak, rovněž z Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani hovořila o aktuální potřebě hledání efektivnějších strategií, jak pracovat se studenty, jak objevovat jejich potenciál a připravit je tak na jejich budoucí povolání. Prezentovala výsledky projektu „Nadšený student“, který probíhal na polských základních a středních školách v letech 2017 – 2019 a jehož cílem bylo pomoci žákům a studentům zorientovat se v jejich schopnostech, silných stránkách a předpokladech pro budoucí studium či profesní kariéru.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v sekcích, ve kterých vystoupili odborníci s celkem 27 příspěvky. Jejich zaměření bylo poměrně obsáhlé. Příspěvky se věnovaly tématům jako např. pracovním schopnostem a životnímu stylu učitelů středních odborných škol, odbornému vzdělávání v ČR a vybraných zemích EU, srovnání odborných kompetencí učitelů odborných předmětů ve vybraných zemích EU, kvalitě vysokoškolské výuky, efektivitě online výuky, nebo hodnocení pedagogické praxe probíhající v době současné pandemie. Všechny příspěvky, které zazněly na letošním ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE, budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků.
Více aktualit
-
V krajině i zahradách rok co rok přibývají nové ovocné stromy a keře. Někdo naopak koupí nebo zdědí starý ovocný sad. Mnozí dostanou za úkol starat se o veřejnou zeleň, která zahrnuje i ovocné dřeviny různého staří a různé vitality. Ale jak se…
-
Přihlašování na nový akademický rok
Spustili jsme přihlašování na kurzy Univerzity třetího věku v novém akademickém roce (2025/2026). Přihlašovat se můžete online na webových stránkách jednotlivých kurzů nebo osobně v kanceláři Oddělení vzdělávání seniorů. Kompletní nabídku kurzů…5. 5. 2025 -
Tvorba hodnoty s ESG
Kurz je zaměřen na aktuální problematiku udržitelného podnikání a strategického řízení v kontextu požadavků ESG (environmentální, sociální a správní odpovědnosti). Účastníkům nabízí komplexní přehled o nových evropských regulacích, reportovacích… -
Jihomoravská seniorská akademie nově v Kuřimi a Hustopečích
Vzdělávací program Jihomoravská seniorská akademie je zaměřen na zajímavé a užitečné informace z oblasti obrany spotřebitelů, sociálního systému, financí, zdravotní prevence apod. Přednášejícími jsou odborníci z řad policistů, záchranářů,…28. 4. 2025 -
Hledáme nové posily ICV týmu
Jste aktivní student nebo studentka ICV? Chcete nahlédnout pod pokličku organizace PR aktivit a být jejich součástí? Hledáme nové tváře, které se budou podílet na organizaci ICV a celouniverzitních akcích. Můžete nasbírat spoustu zkušeností, poznat…23. 4. 2025 -
Florista Ing. Lukáš Kouřil v České televizi
V pondělním vysílání pořadu Dobré ráno byl hostem florista Ing. Lukáš Kouřil, se kterým dlouhodobě spolupracujeme a připravuje pro vás jedny z nejnavštěvovanějších zájmových kurzů, kterými jsou floristické kurzy s různou tematikou. V pořadu se…9. 4. 2025 -
Přidejte se k nám a studujte na ICV
Zbývá posledních pár dní na podávání přihlášek do bakalářských studijních programů. Přihlášky můžete podávat do 15. 4. 2025. Pojďte studovat k nám a vyberte si studium, které má smysl.31. 3. 2025 -
Adaptační strategie lesů na klimatickou změnu
Kurz je určen vlastníkům lesů, zaměstnancům lesnických firem, společností, státních podniků a státní správy, kteří působí v různých úrovních práce s lesními ekosystémy. Cíl kurzu Cílem kurzu je nabídnout možnost rozšíření a prohloubení… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Letošní program prázdninové mezigenerační univerzity je opravdu velice lákavý a proběhne nejen v rámci Mendelova univerzita v Brně, ale nově také ve spolupráci s Arnoldova vila - Muzeum města Brna. Na co se můžete těšit a jak se na program…26. 3. 2025 -
Kariérní den MENDELU
Zveme Vás na 10. ročník Kariérního dne na MENDELU, který se uskuteční ve středu 23. 4. 2025 od 9 do 15 h na budově Q univerzitního kampusu Mendelovy univerzity v Brně, Zemědělská 1, Brno. Co vás na kariérním dni MENDELU čeká? Čeká…