Jak řídit rozvoj akademiků 21. století? Nová monografie autorů ICV MENDELU nabízí řešení

18. 11. 2025

David Kryštof a Petr Adamec z Institutu celoživotního vzdělávání vydali odbornou knihu – monografii s názvem Competency-based Professional Development of Academic Staff, která se zaměřuje na profesní rozvoj a další vzdělávání akademických pracovníků ve vysokoškolském prostředí. Publikace popisuje, jak se vysoké školy přizpůsobují změnám v ekonomickém, technologickém a společenském prostředí a jak zajišťují kvalitní vzdělávání a rozvoj svých zaměstnanců.

Autoři ukazují, že je důležité, aby univerzity kladly stále větší důraz na kompetence akademiků – nejen na odbornou a vědeckou erudici, ale také na pedagogické, komunikační a manažerské dovednosti, které jsou zásadní pro vedení týmů, řízení projektů i podporu kvality výuky. Významné místo zaujímá v tomto ohledu rozvoj doktorandů a začínajících akademických pracovníků, kteří potřebují získat jak odborné, tak pedagogické a organizační kompetence.

Monografie zdůrazňuje, že systematická podpora rozvoje kompetencí je dnes nezbytná a zároveň odpovídá aktuálním požadavkům na kvalitu vzdělávání. Tyto aspekty se odrážejí i v akreditačních procesech, požadavcích Národního akreditačního úřadu a v hodnocení kvality, což dokládá rostoucí institucionální poptávku po promyšleném a koordinovaném rozvoji akademických pracovníků.

Klíčovou částí publikace je popis realizace a výsledků projektu realizovaného na veřejné vysoké škole. V jeho rámci byla provedena detailní analýza vzdělávacích potřeb akademických pracovníků, vytvořeny a ověřeny kompetenční modely pro různé skupiny (úrovně) akademických pracovníků, pilotně ověřeny nové vzdělávací kurzy a zpracována koncepce vzdělávání a rozvoje akademických pracovníků, která doporučuje lépe provázat a koordinovat vzdělávací aktivity napříč univerzitou, centralizovat jejich plánování a řízení na institucionální úrovni a vytvořit jednotný, dlouhodobě udržitelný systém jejich realizace a vyhodnocování.

Monografie vydaná v anglickém jazyce v Londýně potvrzuje, že investice do rozvoje lidského potenciálu je klíčová pro kvalitu výuky, úspěšnost výzkumu i celkovou konkurenceschopnost moderních vysokých škol. Monografii recenzovali přední odborníci na tuto oblast nejen z České republiky, ale např. i odbornice na vedení lidí a rozvoj lidského kapitálu z USA.

Více aktualit

Všechny aktuality