Potřeba neustálého rozvoje pedagogických kompetencí na všech stupních škol se v dnešní době skloňuje ve všech pádech a nedávný lockdown a nucená online výuka je ještě znásobily. Jak přistupují školy k rozvoji pedagogických kompetencí svých učitelů a jak školy motivují začínající učitele, zaznělo v dopolední plenární části konference. Tu slavnostně zahájili prorektor pro pedagogickou činnost na MENDELU Radim Farana a ředitel Institutu celoživotního vzdělávání Petr Adamec.
Pětileté zkušenosti s budováním systému dalšího vzdělávání vysokoškolských učitelů na Žilinské univerzitě prezentovala Lucia Hrebeňárová, ředitelka Ústavu celoživotního vzdělávání Žilinské univerzity. Doplnění a rozvoj svých pedagogických kompetencí nevnímali zpočátku učitelé jako potřebné. Průzkum mezi studenty ale poukázal na slabé stránky ve výuce např. v učebních metodách, ve vedení výuky nebo v hodnocení studentů. Díky výsledkům průzkumu, s pomocí příkladů dobré praxe z evropských univerzit, ale zejména po zavedení standardů pro vnitřní systém zabezpečení kvality vysokoškolského vzdělávání na slovenských školách, došlo na Žilinské univerzitě ke změně vnímání potřeby dalšího vzdělávání pedagogů. Velmi důležitou roli ve změně vnímání sehrála i podpora vedení univerzity a začlenění vzdělávání učitelů do rozpočtu univerzity. Do budoucna plánují na Žilinské univerzitě převést izolované kurzy inženýrské pedagogiky do systému dalšího vzdělávání vysokoškolských pedagogů a simulovat vznik učící se profesní komunity učitelů.
Jakým způsobem řeší rozvoj pedagogických kompetencí na Masarykově univerzitě v Brně, prezentoval Petr Sucháček z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Svůj příspěvek zaměřil na vznik a fungování Centra rozvoje pedagogických kompetencí CERPEK. Shrnul, jaké postupy a nástroje se při budování centra osvědčily a zmínil i přešlapy a omyly, kterým se v začátcích on a jeho kolegové nevyhnuli, ale díky kterým se centrum mohlo posunut dál. Za klíčový moment ve fungování CERPEK považuje podporu z vedení univerzity, osvědčilo se rovněž propojení akademiků napříč fakultami a mezigenerační propojení akademiků. Za nejlepší způsob propagace dalšího vzdělávání pedagogů považuje tzv. šeptandu, tedy dobré reference od spokojených účastníků vzdělávání. V centru si zakládají na příjemné atmosféře, kvalitních lektorech a smysluplném obsahu kurzů a v budoucnu by rádi vybudovali komunitu mezi účastníky pedagogického vzdělávání.
O kompetenčním modelu LADDER, který slouží k vytvoření plánu rozvoje u začínajících učitelů hovořila ve svém příspěvku Leslie Blanchard, ředitelka Leadership Development Institute (LDI) na Louisiana State University. USA se potýká s problémem fluktuace a častých odchodů pedagogů ze škol. K tomu se navíc přidává i syndrom vyhoření, umocněný epidemií covid-19. Blanchard zmínila, že v USA každý školní den odejde téměř 1000 učitelů ze školství a už se nikdy nevrátí a dalších 1000 učitelů přejde na jinou školu z důvodů hledání lepších pracovních podmínek. To vše zatěžuje rozpočet Spojených států částkou přibližně 4,9 bilionu USD. Tyto skutečnosti byly pro LDI impulsem k vyvinutí kompetenčního modelu LADDER. Ten v procesu hodnocení za pomoci speciálních karet identifikuje u pedagogů jejich silné stránky, přirozené (standardní) dispozice a stresory. Stresory jsou přitom dispozice, které způsobují frustraci a vyžadují rozvoj. Na základě hodnoticího procesu a sebereflexe učitele připraví kouč tzv. StepLADDER, neboli plán rozvoje daného učitele. Jeho cílem je zlepšovat duševní zdraví učitelů a zabránit jejich odchodům ze školství. Model LADDER slouží v současnosti pro pedagogy, do budoucna jej chce LDI upravit např. i pro oblast právní, zdravotnickou nebo pro studenty.
Konference ICOLLE proběhla letos u příležitosti 15. výročí vzniku Institutu celoživotního vzdělávání (ICV) jako samostatného vysokoškolského ústavu. Dobu vzniku ICV a jeho rozvoj připomenul Pavel Máchal, první ředitel Institutu celoživotního vzdělávání. Ten se na svém počátku věnoval organizaci asi 20 kurzů a vzdělávání na univerzitě třetího věku. Dnes má ICV ve své nabídce více než 60 odborných, jazykových či zájmových kurzů, realizuje vzdělávání na Univerzitě třetího věku, na Mezigenerační univerzitě a poskytuje širokou paletu poradenských služeb pro celou Mendelovu univerzitu. Už od svých počátků se ICV věnuje také vzdělávání budoucích učitelů na středních odborných školách formou bakalářského studia i formou kurzů. V současné době organizuje ICV i řadu aktivit zaměřených na rozvoj pedagogických dovedností pro akademiky z Mendelovy univerzity jako např. jak vybrat a aplikovat vhodné metody online výuky nebo jak hodnotit v distanční a online výuce.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích, kde měli účastníci konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe. Příspěvky se věnovaly tématům spojeným s komplexním rozvojem pedagogických a akademických pracovníků, aktuálním výzvám ve školství a na trhu práce, flexibilním formám vzdělávání a fenoménu internacionalizace.
ICOLLE 2021 v řeči čísel: 13. ročníku konference, která se konala u příležitosti 15. výročí vzniku ICV MENDELU, se zúčastnilo více než 60 odborníků z 5 zemí včetně Spojených států amerických. V úvodní části konference zazněly 4 plenární příspěvky, v 8 odborných sekcích vystoupili řečníci s 50 příspěvky. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
V pondělí 16. 9. 2024 jsme první přednáškou ve Vyškově a Znojmě odstartovali náš nový vzdělávací projekt Jihomoravská seniorská akademie, který je podpořen dotačním titulem Dotace mimo dotační program schváleného Zastupitelstvem Jihomoravského…18. 9. 2024
-
Aktuální opatření související s mimořádnou povodňovou situací
Vážené studentky, vážení studenti, účastníci programů celoživotního vzdělávání a klienti poradenského centra, v souvislosti s aktuální povodňovou situací a Vašimi aktivitami spojenými s odstraněním následků škod, případně Vaším…15. 9. 2024 -
Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání
Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou…13. 9. 2024 -
Trvalky pro slunná a suchá stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro slunná a suchá stanoviště … -
Trvalky pro stinná stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro stinná stanoviště (výška, šířka,… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou… -
Lektor/lektorka dalšího vzdělávání
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro práci lektora v oblasti dalšího vzdělávání, ale také interního školitele pro soukromou sféru, či osoby, které poskytují poradenskou nebo vzdělávací činnost.… -
Přihlašování na jazykové kurzy
Od září pro vás opět chystáme širokou nabídku jazykových kurzů. Těšit se můžete na angličtinu, němčinu, francouzštinu, španělštinu a češtinu pro cizince. Více o kurzech a možnost přihlášení naleznete na našem webu.2. 9. 2024 -
Naše kancelář je opět otevřena
Od 2. 9. 2024 můžete opět využívat úřední hodiny našeho oddělení, a to od pondělí do čtvrtka v čase 9.00 - 11.00 hod. Těšíme se na vás!2. 9. 2024 -
Základy zahradní architektury
Chcete si sami upravit svou zahradu a zkonzultovat svůj návrh s profesionálem? Na kurzu se seznámíte s historií i současností zahradní architektury, osvojíte si základní principy navrhování zahrad a získáte stěžejní informace z oblasti…