Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval odkazu významného pedagoga a myslitele J. A. Komenského, od jehož narození uplynulo v tomto roce 430 let. Konference se v úvodní části zaměřila na dílo Komenského i jeho méně známou roli mírotvůrce. Následovala novodobá témata jako jsou utváření identity učitelů na alternativní škole, problematika odchodů učitelů ze školství či didaktické kompetence učitelů. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak se historicky vyvíjela a v současnosti realizuje Komenského myšlenka „omnes, omnia, omnio“, tedy učit všechny, všemu, všestranně v různých stupních/sférách vzdělávání? Tato otázka se v různých podobách prolínala příspěvky letošního 14. ročníku konference ICOLLE.
Její plenární část otevřela ředitelka Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze Markéta Pánková. Hovořila o osobnosti Komenského, kterého zná celý svět především jako zakladatele moderní pedagogiky, filozofa, teologa. Zmínila ale i jeho méně známou roli mírotvorce, která nabírá na aktuálnosti zvláště v dnešní době, kdy jsou v Evropě pošlapávány hodnoty humanity. Připomněla, že veškerým dílem Komenského – ať už to je pedagogika, historie, astronomie, literatura, teologie – se prolíná boj za lepší společnost a touha po mírovém životě.
V České republice stoupá zájem rodičů o vzdělávání v alternativních školách, které se snaží o přiblížení učiva žákům zábavnější formou, než školy klasické. Se zvýšeným zájmem přímo souvisí i nárůst počtu soukromých alternativních škol. Jaké mechanismy působí na alternativních soukromých školách na utváření identity pedagogů? Tomuto tématu se věnovala Kateřina Lojdová z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Představila výsledky výzkumu, které vychází z hloubkových rozhovorů s učiteli a které ukazují pět rovin identity učitelů, přičemž každá z nich se nějakým způsobem vymezuje vůči mainstreamovému vzdělávání.
Marcela Verešová z Pedagogické fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře se ve svém příspěvku zaměřila na analýzu didaktických kompetencí učitelů jako jsou plánování a příprava vyučování, realizace výuky, budování atmosféry ve třídě, diagnostika a hodnocení a sebereflexe učitele. Prezentovala výzkumnou studii, do které bylo zahrnuto 600 učitelů v pregraduální přípravě a praxi. Studie zkoumá vztah motivace k volbě učitelského povolání a vztah mezi osobnostními charakteristikami Velké pětky k uvedeným didaktickým kompetencím.
Silvia Barnová z Vysoké školy DTI v Dubnici nad Váhom vystoupila s příspěvkem, které se věnoval schopnosti učitelů středních odborných škol zvládat nepříznivé, zátěžové situace v pracovním a osobním životě. Představila výsledek průzkumu, který potvrdil, že na tuto schopnost má vliv styl řízení školy. Výsledky výzkumu také ukázaly, že organizační klima školy výrazně ovlivňuje pracovní spokojenost a well-being učitelů, které mají vliv na rozhodnutí učitelů setrvat v učitelské profesi či nikoliv. Problémem fluktuace a častých odchodů pedagogů ze škol je přitom záležitostí, se kterou se potýká i Česká republika či USA.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům jako jsou digitální kompetence pedagogů a e-learning na vysokých školách, vlivu koronavirové pandemie na výuku a praxe studentů, vzdělávání seniorů a jejich vnímání online výuky a řad a dalších. Tuto část konference tradičně doplňují tematické diskuse a sdílení příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2022 se zúčastnilo téměř 80 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 4 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 29 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce s 5 postery. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
V úterý 10. 9. 24 se již podesáté vypravili posluchačky a posluchači z pobočky U3V V Bruntále na sportovní olympiádu U3V do Zvolena, kde je čekal velký sportovní úspěch. A jak celá akce probíhala, nám blíže popsala jedna z účastnic olympiády: …20. 9. 2024
-
Webináře zaměřené na interaktivní výuku a tvorbu moderních studijních opor
Pro akademické pracovníky, vědecko-výzkumné pracovníky a studenty doktorského studia MENDELU jsme připravili 2 webináře, ve kterých se mohou zdokonalit ve tvorbě studijních opor a prakticky si vyzkoušet různé aplikace pro zpestření výuky. … -
Digitální VŠ učitel
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií. Představíme si vhodné digitální pomůcky pro výuku, dále dostanete řadu tipů a triků pro lepší prezentace nejen v powerpointu a nakonec se zaměříme na to, jak si tvořit… -
Základy AI pro VŠ učitele
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií, zejména umělé inteligence (AI). Představíme si, co to je AI, jak funguje a k čemu nám může být užitečná. Upozorníme i na možná rizika a jejich předcházení. Ukážeme si, co… -
Jihomoravská seniorská akademie zahájila první přednášky
V pondělí 16. 9. 2024 jsme první přednáškou ve Vyškově a Znojmě odstartovali náš nový vzdělávací projekt Jihomoravská seniorská akademie, který je podpořen dotačním titulem Dotace mimo dotační program schváleného Zastupitelstvem Jihomoravského…18. 9. 2024 -
Aktuální opatření související s mimořádnou povodňovou situací
Vážené studentky, vážení studenti, účastníci programů celoživotního vzdělávání a klienti poradenského centra, v souvislosti s aktuální povodňovou situací a Vašimi aktivitami spojenými s odstraněním následků škod, případně Vaším…15. 9. 2024 -
Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání
Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou…13. 9. 2024 -
Trvalky pro slunná a suchá stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro slunná a suchá stanoviště … -
Trvalky pro stinná stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro stinná stanoviště (výška, šířka,… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…