Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval odkazu významného pedagoga a myslitele J. A. Komenského, od jehož narození uplynulo v tomto roce 430 let. Konference se v úvodní části zaměřila na dílo Komenského i jeho méně známou roli mírotvůrce. Následovala novodobá témata jako jsou utváření identity učitelů na alternativní škole, problematika odchodů učitelů ze školství či didaktické kompetence učitelů. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak se historicky vyvíjela a v současnosti realizuje Komenského myšlenka „omnes, omnia, omnio“, tedy učit všechny, všemu, všestranně v různých stupních/sférách vzdělávání? Tato otázka se v různých podobách prolínala příspěvky letošního 14. ročníku konference ICOLLE.
Její plenární část otevřela ředitelka Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze Markéta Pánková. Hovořila o osobnosti Komenského, kterého zná celý svět především jako zakladatele moderní pedagogiky, filozofa, teologa. Zmínila ale i jeho méně známou roli mírotvorce, která nabírá na aktuálnosti zvláště v dnešní době, kdy jsou v Evropě pošlapávány hodnoty humanity. Připomněla, že veškerým dílem Komenského – ať už to je pedagogika, historie, astronomie, literatura, teologie – se prolíná boj za lepší společnost a touha po mírovém životě.
V České republice stoupá zájem rodičů o vzdělávání v alternativních školách, které se snaží o přiblížení učiva žákům zábavnější formou, než školy klasické. Se zvýšeným zájmem přímo souvisí i nárůst počtu soukromých alternativních škol. Jaké mechanismy působí na alternativních soukromých školách na utváření identity pedagogů? Tomuto tématu se věnovala Kateřina Lojdová z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Představila výsledky výzkumu, které vychází z hloubkových rozhovorů s učiteli a které ukazují pět rovin identity učitelů, přičemž každá z nich se nějakým způsobem vymezuje vůči mainstreamovému vzdělávání.
Marcela Verešová z Pedagogické fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře se ve svém příspěvku zaměřila na analýzu didaktických kompetencí učitelů jako jsou plánování a příprava vyučování, realizace výuky, budování atmosféry ve třídě, diagnostika a hodnocení a sebereflexe učitele. Prezentovala výzkumnou studii, do které bylo zahrnuto 600 učitelů v pregraduální přípravě a praxi. Studie zkoumá vztah motivace k volbě učitelského povolání a vztah mezi osobnostními charakteristikami Velké pětky k uvedeným didaktickým kompetencím.
Silvia Barnová z Vysoké školy DTI v Dubnici nad Váhom vystoupila s příspěvkem, které se věnoval schopnosti učitelů středních odborných škol zvládat nepříznivé, zátěžové situace v pracovním a osobním životě. Představila výsledek průzkumu, který potvrdil, že na tuto schopnost má vliv styl řízení školy. Výsledky výzkumu také ukázaly, že organizační klima školy výrazně ovlivňuje pracovní spokojenost a well-being učitelů, které mají vliv na rozhodnutí učitelů setrvat v učitelské profesi či nikoliv. Problémem fluktuace a častých odchodů pedagogů ze škol je přitom záležitostí, se kterou se potýká i Česká republika či USA.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům jako jsou digitální kompetence pedagogů a e-learning na vysokých školách, vlivu koronavirové pandemie na výuku a praxe studentů, vzdělávání seniorů a jejich vnímání online výuky a řad a dalších. Tuto část konference tradičně doplňují tematické diskuse a sdílení příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2022 se zúčastnilo téměř 80 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 4 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 29 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce s 5 postery. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
Posluchačky U3V MENDELU se zapojily do vývoje nového vzdělávacího programu, který připravuje brněnské Vida! science centrum speciálně pro věkovou skupinu seniorů. Program se zaměřuje na pochopení a prozkoumání fungování zdravého srdce a na příčiny…31. 5. 2023
-
Aranžování květin pro začátečníky
Máte rádi květiny? Chcete se naučit vázat kytice? Přihlaste se do kurzu Aranžování květin pro začátečníky. Kurz je určen pro všechny, co si chtějí vyzkoušet základy vazby a vytvořit si svoji kytici a dekoraci, která je bude těšit i po uplynutí…25. 5. 2023 -
Konference ICOLLE 2023: Udržitelný učitel
Institut celoživotního vzdělávání MENDELU srdečně zve na 15. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023, která proběhne 13. 9. 2023 na Institutu celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně. Letošní ročník konference se zaměří…10. 5. 2023 -
Aktuální nabídka kurzů
Pro zájemce z řad široké veřejnosti, zaměstnance i studenty MENDELU připravujeme řadu kurzů. Spoustu z nich jinde než na Mendelově univerzitě nenajdete. Své znalosti si můžete osvěžit či doplnit v odborných, jazykových a zájmových kurzech. Svým…5. 5. 2023 -
Přihlašování ke studiu na U3V startuje 3. 5.
Ve středu 3. 5. 2023 v 10 h spouštíme přihlašování ke studiu na Univerzitě třetího věku v akademickém roce 2023/2024. Nabídka studijních programů a kurzů je opravdu široká, vybírat můžete podle délky studia i podle zaměření kurzů. Pokud byste se…26. 4. 2023 -
Setkání mezinárodního projektu Erasmus+ 60
Institut celoživotního vzdělávání hostil 31. března 2023 setkání osmi evropských univerzit třetího věku. Akce se zaměřila na téma "Jak na seniorské vzdělávání nejen na univerzitách" a zúčastnilo se jí více než 40 účastníků ze státních institucí,…12. 4. 2023 -
Senioři a studenti jsou si blíž díky Mezigenerační univerzitě
Mezigenerační univerzitu realizuje Institut celoživotního vzdělávání MENDELU třetím rokem. Od začátku se zaměřuje na spojení generací v rámci rodiny. Prarodiče se v rámci mezigeneračních programů setkávají se svými vnoučaty, společně se vzdělávají…30. 3. 2023 -
Životní pohoda učitelů aneb wellbeing v praxi
Jednodenní kurz s názvem Životní pohoda učitelů aneb wellbeing praxi je určen pro pedagogy MŠ, ZŠ a SŠ, kteří si chtějí uvědomit klíčové elementy wellbeingu ve svém životě a v rámci praktických cvičení si naplánovat, co konkrétně mohou dělat… -
Semináře pro rozvoj zaměstnanců MENDELU
V březnu odstartuje na Institutu celoživotního vzdělávání nová série vzdělávacích seminářů pro zaměstnance naší univerzity, zaměřená na jejich osobní rozvoj. Pro akademicko-výzkumné a neakademické pracovníky je i v letošním roce…13. 3. 2023 -
Tělo jako nástroj prezentace
“Stojíš jako tvrdý y.” “Mácháš rukama jak smyslů zbavenej.” “Jako obsah dobrý, ale ty vypadáš jako hromádka neštěstí.” “To bylo hrozný, vždyť ty jsi na publikum útočil jako buldozer, Horst Fuchs by se od tebe mohl učit!” Možná jste…2. 3. 2023