Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval odkazu významného pedagoga a myslitele J. A. Komenského, od jehož narození uplynulo v tomto roce 430 let. Konference se v úvodní části zaměřila na dílo Komenského i jeho méně známou roli mírotvůrce. Následovala novodobá témata jako jsou utváření identity učitelů na alternativní škole, problematika odchodů učitelů ze školství či didaktické kompetence učitelů. Odpolední část dala účastníkům konference prostor k vzájemné diskusi, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Jak se historicky vyvíjela a v současnosti realizuje Komenského myšlenka „omnes, omnia, omnio“, tedy učit všechny, všemu, všestranně v různých stupních/sférách vzdělávání? Tato otázka se v různých podobách prolínala příspěvky letošního 14. ročníku konference ICOLLE.
Její plenární část otevřela ředitelka Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze Markéta Pánková. Hovořila o osobnosti Komenského, kterého zná celý svět především jako zakladatele moderní pedagogiky, filozofa, teologa. Zmínila ale i jeho méně známou roli mírotvorce, která nabírá na aktuálnosti zvláště v dnešní době, kdy jsou v Evropě pošlapávány hodnoty humanity. Připomněla, že veškerým dílem Komenského – ať už to je pedagogika, historie, astronomie, literatura, teologie – se prolíná boj za lepší společnost a touha po mírovém životě.
V České republice stoupá zájem rodičů o vzdělávání v alternativních školách, které se snaží o přiblížení učiva žákům zábavnější formou, než školy klasické. Se zvýšeným zájmem přímo souvisí i nárůst počtu soukromých alternativních škol. Jaké mechanismy působí na alternativních soukromých školách na utváření identity pedagogů? Tomuto tématu se věnovala Kateřina Lojdová z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Představila výsledky výzkumu, které vychází z hloubkových rozhovorů s učiteli a které ukazují pět rovin identity učitelů, přičemž každá z nich se nějakým způsobem vymezuje vůči mainstreamovému vzdělávání.
Marcela Verešová z Pedagogické fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře se ve svém příspěvku zaměřila na analýzu didaktických kompetencí učitelů jako jsou plánování a příprava vyučování, realizace výuky, budování atmosféry ve třídě, diagnostika a hodnocení a sebereflexe učitele. Prezentovala výzkumnou studii, do které bylo zahrnuto 600 učitelů v pregraduální přípravě a praxi. Studie zkoumá vztah motivace k volbě učitelského povolání a vztah mezi osobnostními charakteristikami Velké pětky k uvedeným didaktickým kompetencím.
Silvia Barnová z Vysoké školy DTI v Dubnici nad Váhom vystoupila s příspěvkem, které se věnoval schopnosti učitelů středních odborných škol zvládat nepříznivé, zátěžové situace v pracovním a osobním životě. Představila výsledek průzkumu, který potvrdil, že na tuto schopnost má vliv styl řízení školy. Výsledky výzkumu také ukázaly, že organizační klima školy výrazně ovlivňuje pracovní spokojenost a well-being učitelů, které mají vliv na rozhodnutí učitelů setrvat v učitelské profesi či nikoliv. Problémem fluktuace a častých odchodů pedagogů ze škol je přitom záležitostí, se kterou se potýká i Česká republika či USA.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v odborných sekcích. Příspěvky se věnovaly tématům jako jsou digitální kompetence pedagogů a e-learning na vysokých školách, vlivu koronavirové pandemie na výuku a praxe studentů, vzdělávání seniorů a jejich vnímání online výuky a řad a dalších. Tuto část konference tradičně doplňují tematické diskuse a sdílení příkladů dobé praxe.
Konference ICOLLE 2022 se zúčastnilo téměř 80 domácích i zahraničních odborníků. V úvodní části konference zazněly 4 plenární příspěvky. V odborných sekcích vystoupili řečníci s 29 příspěvky a nechyběla ani posterová sekce s 5 postery. Všechny příspěvky z letošního ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků, který bude zveřejněn na stránkách www.icolleconference.cz.
Více aktualit
-
Přihlašování na kurzy Univerzity třetího věku a Mezigenerační univerzity v novém akademickém roce (2024/2025) bude probíhat od 7. května 2024 9.00 hod. Přihlašovat se můžete online na webových stránkách jednotlivých kurzů nebo osobně v kanceláři…11. 4. 2024
-
Tělo jako nástroj prezentace
“Stojíš jako tvrdý y.” “Mácháš rukama jak smyslů zbavenej.” “Jako obsah dobrý, ale ty vypadáš jako hromádka neštěstí.” “To bylo hrozný, vždyť ty jsi na publikum útočil jako buldozer, Horst Fuchs by se od tebe mohl učit!” Možná jste… -
Vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku na příkladech dobré praxe
V uplynulém týdnu naši kolegové z řad organizačních pracovníků a lektorů univerzit třetího věku napříč celým Slovenskem navštívili pro inspiraci, vzájemné sdílení zkušeností a pro nabytí nových poznatků čtyři místa v České republice a to Mendelovu…22. 3. 2024 -
Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro specialistu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Kurz je akreditován MŠMT ČR jako rekvalifikační a je vhodný pro přípravu osob k získání profesní kvalifikace… -
Autorizovaná zkouška pro PK Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje…
Mendelova univerzita v Brně je autorizovanou osobou umožňující vykonání zkoušky zájemcům o získání profesní kvalifikace Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje zaměstnanců (dle zákona 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího… -
Newsletter - poděkování
Děkujeme, že ses přihlásil/a k odběru našeho uchazečského newsletteru. Už chybí jen jeden malý krok. Na Tvou adresu jsme poslali mail, který od tebe potřebujeme potvrdit. Pak teprve to začne všechno fungovat.13. 3. 2024 -
Mendelova univerzita výstavou vyvrací genderové stereotypy
13. 2. 2024 „Vážení kolegové, milé kolegyně, na Mendelově univerzitě v Brně najdete špičkové vědce a výzkumníky. Uchazeči si vyberou z pestré nabídky studijních programů od informatiky přes lesnictví až po dřevostavby. Uchazečky se mohou…13. 2. 2024 -
MENDELU spouští uchazečskou kampaň zaměřenou na udržitelnost
Mendelova univerzita v Brně spouští první celouniverzitní uchazečskou kampaň, zaměřila ji na téma udržitelnosti. Kampaň na příbězích mladých absolventů MENDELU ukazuje, že díky studiu na univerzitě získají potřebné znalosti a dovednosti pro to,…22. 1. 2024 -
Zavádění age managementu do prostředí vysokých škol
Kurz je určen pro všechny zájemce, kteří chtějí získat potřebné informace k zavádění konceptu age managementu na vysokých školách. Kurz je realizován v rámci projektu Národní plán obnovy pro oblast vysokých škol (2022-2024), účast na kurzu je… -
Základní pedagogické kompetence pro začínající pedagogické pracovníky
Kurz je určen začínajícím akademickým pracovníkům nebo studentům doktorského studia, kteří vedou výuku v prezenční či kombinované výuce a chtějí si zvýšit své pedagogické kompetence. V kurzu se naučí správně nastavit vzdělávací cíle, adekvátně…