The Institute of Lifelon Learning regularly publishes the results of its creative activities at scientific symposia, in conference proceedings, professional journals and books.
Selected professional publications
2024
- KRYŠTOF, D. – ADAMEC, P. – KOTEK, L. – TICHÁ, Z. – TRÁVNÍČEK, P. Supporting the transfer of knowledge in high-risk major accident environment. 2024. Process Safety Progress. sv. 43, č. 3, s. 536–541. ISSN 1066-8527.
- ZOUNEK, J. – POLOUČEK, O. – ŠIMÁNĚ, M. (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic. 2024. Cham: Springer Switzerland, 280 s. ISBN 978-3-031-58767-2.
- KAMANOVÁ, L. – PEVNÁ, K. Rodinná firma jako prostor pro mezigenerační učební interakce. 2024. In: Učení a vzdělávání dospělých: Kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada Publishing, a.s., 331–341. ISBN 978-80-271-3914-9.
2023
- ADAMEC, P. Teaching Vocational Subjects in Secondary School: A New Career or a Backup Plan?. International Journal of Engineering Pedagogy. 2023. sv. 13, č. 5, s. 142–160. ISSN 2192-4880.
- BLACKBURN, A. M. – LACKO, D. – HUBENÁ, B. – PÍRKO, M. Mediation Analysis of Conspiratorial Thinking and Anti-Expert Sentiments on Vaccine Willingness. Health Psychology. 2023. sv. 42, č. 4, s. 235–246. ISSN 0278-6133.
- ŠIMÁNĚ, M. Socialist Egalitarianism in Everyday Life of Secondary Technical Schools in Czechoslovakia during the Normalization Period (1969–89). Communist and Post-Communist Studies. 2023. sv. 56, č. 1, s. 129–151. ISSN 0967-067X.
ADAMEC, P. Further education of secondary school teachers in the context of their professional development. London: Sciemcee Publishing, 2022. 246 s. ISBN 978-1-73993-784-3.
KAMANOVÁ, L. – PEVNÁ, K. The benefits and losses of online learning in Third-Age universities during the covid pandemic. Ad Alta. 2022. sv. 12, č. 2, s. 83–87. ISSN 1804-7890.
PECINA, P. – MARINIČ, P. Teacher’s competence for problem-based and research-oriented teaching of vocational subjects in the conditions of digital education and connectivism. In: Trends and Competencies in Vocational Education . London: Sciemcee Publishing, 2022. s. 163–181. ISBN 978-1-73993-782-9.
YAMADA, Y. — BAMWESIGYE, D. — ČENĚK, J. — LACKO, D. — PÍRKO, M. a kol. COVIDiSTRESS Global Survey Dataset on Psychological and Behavioural Consequences of the COVID-19 Outbreak. Scientific Data. 2021. sv. 8, č. 3, s. 1–23. ISSN 2052-4463.
LIEBEROTH, A. — LACKO, D. — BAMWESIGYE, D. — ČENĚK, J. — PÍRKO, M. — HUBENÁ, B. a kol. Stress and worry in the 2020 coronavirus pandemic: relationships to trust and compliance with preventive measures across 48 countries inthe COVIDiSTRESS global survey. Royal Society Open Science. 2021. sv. 8, č. 2, ISSN 2054-5703.
ADAMEC, P. — JANDERKOVÁ, D. Analysis of demand for counselling services for university / college students. Ad Alta. 2021. sv. 11, č. 1, s. 8–14. ISSN 1804-7890.
BOUŠKOVÁ, D. — BENDOVÁ, A. — HORÁČKOVÁ, M. The opinion of physical education teachers’ at a secondary vocational school on the inclusion of combat sports and exercises in physical education classes. Acta Salus Vitae. 2021. sv. 9, č. 1, s. 35–44. ISSN 1805-8787.
ŠIMÁNĚ, M. — KAMANOVÁ, L. Přijímací řízení na středních odborných školách v období socialistického Československa. [The Admission Procedure at Secondary Vocational Schools in Socialist Czechoslovakia]. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno. 2020. sv. 25, č. 3, s. 69–101. ISSN 1803-7437. URL https://doi.org/10.5817/SP2020-3-3
ADAMEC, P. — JANDERKOVÁ, D. Evaluace poradenských služeb na veřejné vysoké škole. [Evaluation of Counselling Services at a Public University]. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích. 2020. sv. 4, č. 1, s. 64–80. ISSN 2570-7612.
BENDOVÁ, A. — HORÁČKOVÁ, M. Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe. [The Opinion of “Teaching of Vocational Subjects and Practical Training” Students on the Practice Teaching Process]. Lifelong learning – celoživotní vzdělávání. 2020. sv. 10, č. 2, s. 133–156. ISSN 1804-526X. URL https://doi.org/10.11118/lifele20201002133
ŠIMÁNĚ, M. Průběh školního roku na českých obecných menšinových školách v meziválečném Československu pohledem dějin každodennosti. [The Course of the School Year at Czech Primary Minority Schools in Interwar Czechoslovakia from the Perspective of the History of Everyday Life]. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno. 2019. sv. 24, č. 3, s. 47–76. ISSN 1803-7437. URL https://doi.org/10.5817/SP2019-3-2
ŠIMÁNĚ, M. Sustainable Education on the Example of Establishment of Czech Primary Minority Schools in Interwar Czechoslovakia. Discourse and Communication for Sustainable Education. 2019. sv. 10, č. 1, s. 91–112. ISSN 1691-6301. URL: https://content.sciendo.com/view/journals/dcse/10/1/article-p91.xml
ADAMEC, P.Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. [The Attitude and Motivation of Teachers of Vocational Subjects to Further Education]. Pedagogika. 2019. sv. 69, č. 2, s. 165–184. ISSN 0031-3815. URL: https://doi.org/10.14712/23362189.2018.862