Covidová pandemie žene studenty do poraden psychologů. Tématem nejsou ale jen deprese a úzkosti, ale také problémy se studiem. Podle statistik ministerstva školství na českých veřejných vysokých školách v době pandemie vzrostl počet studentů s poruchami učení. Letos ministerstvo eviduje 1561 vysokoškoláků, kteří mají prokazatelně specifické poruchy učení a potřebovali tomu přizpůsobit studium. O rok dříve jich bylo 1249 a před pandemií v roce 2019 pouze zhruba tisícovka. Za poslední dva roky se tak jedná o nárůst zhruba 50 procent.
Také na Mendelově univerzitě v Brně je aktuálně velký přetlak zájemců o služby psycholožek. Několik desítek z nich přitom čeká, až na ně bude mít odborník čas. „Jedním z klíčových témat je i téma studia a studijních obtíží, strachu ze selhání, strachu z distanční výuky a podobně,“ uvedla Veronika Matějková z Poradenského centra MENDELU. Jen na této vysoké škole vzrostl zájem o trénink studijních strategií během koronakrize na čtyřnásobek u individuálních konzultací a skupinové kurzy s tématikou učení se vždy zaplní do pár dnů.
Studenti nejčastěji zmiňují strach. Bojí se, že něco nezvládnou, že nemají dostatek znalostí, nebo se nemohou dokopat a mají k učení online odpor. Proto od odborníků na začátku spolupráce dostanou SWOT analýzu, kde se zamýšlí nad sebou jako studentem. „Znalost sebe sama a procesu učení, tedy jak se vlastně učím já sám a jaké mám schopnosti a možnosti, zvyšuje jistotu a psychickou pohodu i ve zkouškovém období,“ uvedla Matějková. Počet dyslektiků na vysokých školách patří vedle psychických onemocnění k nejrychleji rostoucím, což se táhne jako tenká červená nit už od nižších stupňů vzdělávání. Podle odhadů odborníků je v české populaci 5 až 10 procent lidí s nějakou formou poruch učení. Vysoké školy na to reagují rozšiřující se nabídkou služeb, které by tyto studenty aktivizovaly.
Poradenské centrum MENDELU nabízí program Já na to mám! pro VŠ, který je unikátní v tom, že v sjednocené podobě poskytuje dospělým s dyslexií procvičení právě těch oblastí, ve kterých nejčastěji selhávají. Jde typicky o práci s texty, verbální dovednosti, plánování, paměť a prostorovou orientaci. V České republice zatím ucelenější systém pro dospělé dyslektiky neexistuje. „Učíme studenty o učení přemýšlet a využívat toho, co je pro lidi s dyslexií přirozené, a to je vyšší míra kreativity, schopnost dřít a hledat vlastní cesty. Využíváme předností a silných stránek každého studenta individuálně. Tím se dostávají od pasivního přijímání služeb jako je čas navíc, k aktivnímu konání. Jednoduše se snaží například přetvořit studijní materiály k obrazu svému. Používají barvy, obrázky, dopisování, odstavce, zvýraznění, lepící lístečky, až k tomu, že si na výuce řeknou, co potřebují jinak,“ uvedla Matějková.
Příkladem je studentka zootechniky na Agronomické fakultě Veronika Kubešová, která v hodinách zoologie plete, aby lépe dovedla zacílit svou pozornost pouze na přednášejícího. Sama už od základní školy musí u učení vynakládat nemalé úsilí, aby si věci dobře zapamatovala. Rozptylují ji okolní ruchy, nedaří se jí udržet pozornost. Na studijní poradenství dochází od léta. „Získala jsem už větší pocit jistoty. Vím, za kým jít, co mohu při studiu využít, co mi při učení funguje. Pro mne je to kreativní práce s tabletem, pletení ve výuce, časté přestávky, rozmluvy se spolužáky, vlastní obrázky. Zlepšit ještě potřebuji prokrastinaci a denní režim,“ uvedla studentka.
A jací jsou vlastně dyslektici na vysokých kolách? Často mají průměrné až nadprůměrné IQ, a i přes svůj zdánlivý handicap prošli přijímacími zkouškami a maturitou. Dyslexie sama o sobě ale nemá souvislost s hodnotou IQ. Mozek dyslektika pracuje jinak, ale ne hůř. Pro učení je to ale handicap. Pokud dyslektici chtějí studium zvládnout, musí hledat nové cesty a pracovat jinak. Řada z nich pak excelovala ve vědě nebo umění. Problémy s dyslexií měli Alexander G. Bell, Henry Ford, Pablo Picasso, Thomas A. Edison, nebo Agatha Christie.
Více aktualit
-
Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na…27. 9. 2023
-
Další setkání mezinárodního projektu Erasmus+ 60
V prvním zářijovém týdnu měli možnost senioři a jejich lektoři ze sedmi evropských zemí společně testovat nové online kurzy, které vznikají v rámci mezinárodního projektu Erasmus+ 60, do něhož je zapojena i naše Univerzita třetího věku. Senioři…21. 9. 2023 -
Účast našich posluchačů na Mezinárodní sportovní olympiádě ve Zvolenu
Již poněkolikáté se posluchači Univerzity třetího věku MENDELU - pobočky v Bruntálu - zúčastnili Mezinárodní sportovní olympiády ve Zvolenu společně se seniory z Portugalska, Rumunska, Lotyšska, Ukrajiny, Polska a Slovenska. Před jedenáctičlenným…19. 9. 2023 -
Jak zachovat učitelskou profesi udržitelnou? Tím se bude zabývat konference…
Učitelé patří k rizikovým skupinám ohroženým syndromem vyhoření. Jejich představy o školství se po absolutoriu na pedagogických či jiných fakultách rozcházejí s realitou, se kterou se denně potkávají ve školách. V důsledku toho ztrácí motivaci…12. 9. 2023 -
Lektor/lektorka dalšího vzdělávání
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro práci lektora v oblasti dalšího vzdělávání, ale také interního školitele pro soukromou sféru, či osoby, které poskytují poradenskou nebo vzdělávací činnost.… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Ve dnech 22–24. 8. 2023 se konal již 3. ročník Prázdninové mezigenerační univerzity. I tentokrát měli prarodiče se svými vnoučaty možnost společně prožít tři dny plné nejen nových informací, ale také nevšedních zážitků v prostředí…28. 8. 2023 -
Napsali o nás...
Mezigenerační univerzita působí v rámci Institutu celoživotního vzdělávání jako unikátní pilotní projekt, který dává seniorům a jejich vnoučatům příležitost trávit spolu více volného času a učit se nejen společně, ale i od sebe navzájem.…18. 8. 2023 -
Český jazyk pro cizince - rekvalifikační kurz pro pokročilé
Jedná se o rekvalifikační kurz, který je zakončen závěrečnou zkouškou dle vyhlášky č. 176/2009 Sb., jehož výstupem je Osvědčení o rekvalifikaci. Je určený zejména ukrajinským občanům pobývajícím v České republice evidovaným na Úřadu práce, pro… -
Španělština pro úplné začátečníky
Kurz španělštiny pro začátečníky klade důraz na rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení), přičemž zajišťuje důkladné studium základních gramatických struktur a jejich následné procvičení a upevnění,… -
Španělština pro pokročilé začátečníky
Kurz španělštiny pro pokročilé začátečníky navazuje na znalosti probírané v lekcích 0-2 učebnice Nuevo Español en Marcha 1 a klade důraz na rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení), přičemž zajišťuje důkladné studium…