Covidová pandemie žene studenty do poraden psychologů. Tématem nejsou ale jen deprese a úzkosti, ale také problémy se studiem. Podle statistik ministerstva školství na českých veřejných vysokých školách v době pandemie vzrostl počet studentů s poruchami učení. Letos ministerstvo eviduje 1561 vysokoškoláků, kteří mají prokazatelně specifické poruchy učení a potřebovali tomu přizpůsobit studium. O rok dříve jich bylo 1249 a před pandemií v roce 2019 pouze zhruba tisícovka. Za poslední dva roky se tak jedná o nárůst zhruba 50 procent.
Také na Mendelově univerzitě v Brně je aktuálně velký přetlak zájemců o služby psycholožek. Několik desítek z nich přitom čeká, až na ně bude mít odborník čas. „Jedním z klíčových témat je i téma studia a studijních obtíží, strachu ze selhání, strachu z distanční výuky a podobně,“ uvedla Veronika Matějková z Poradenského centra MENDELU. Jen na této vysoké škole vzrostl zájem o trénink studijních strategií během koronakrize na čtyřnásobek u individuálních konzultací a skupinové kurzy s tématikou učení se vždy zaplní do pár dnů.
Studenti nejčastěji zmiňují strach. Bojí se, že něco nezvládnou, že nemají dostatek znalostí, nebo se nemohou dokopat a mají k učení online odpor. Proto od odborníků na začátku spolupráce dostanou SWOT analýzu, kde se zamýšlí nad sebou jako studentem. „Znalost sebe sama a procesu učení, tedy jak se vlastně učím já sám a jaké mám schopnosti a možnosti, zvyšuje jistotu a psychickou pohodu i ve zkouškovém období,“ uvedla Matějková. Počet dyslektiků na vysokých školách patří vedle psychických onemocnění k nejrychleji rostoucím, což se táhne jako tenká červená nit už od nižších stupňů vzdělávání. Podle odhadů odborníků je v české populaci 5 až 10 procent lidí s nějakou formou poruch učení. Vysoké školy na to reagují rozšiřující se nabídkou služeb, které by tyto studenty aktivizovaly.
Poradenské centrum MENDELU nabízí program Já na to mám! pro VŠ, který je unikátní v tom, že v sjednocené podobě poskytuje dospělým s dyslexií procvičení právě těch oblastí, ve kterých nejčastěji selhávají. Jde typicky o práci s texty, verbální dovednosti, plánování, paměť a prostorovou orientaci. V České republice zatím ucelenější systém pro dospělé dyslektiky neexistuje. „Učíme studenty o učení přemýšlet a využívat toho, co je pro lidi s dyslexií přirozené, a to je vyšší míra kreativity, schopnost dřít a hledat vlastní cesty. Využíváme předností a silných stránek každého studenta individuálně. Tím se dostávají od pasivního přijímání služeb jako je čas navíc, k aktivnímu konání. Jednoduše se snaží například přetvořit studijní materiály k obrazu svému. Používají barvy, obrázky, dopisování, odstavce, zvýraznění, lepící lístečky, až k tomu, že si na výuce řeknou, co potřebují jinak,“ uvedla Matějková.
Příkladem je studentka zootechniky na Agronomické fakultě Veronika Kubešová, která v hodinách zoologie plete, aby lépe dovedla zacílit svou pozornost pouze na přednášejícího. Sama už od základní školy musí u učení vynakládat nemalé úsilí, aby si věci dobře zapamatovala. Rozptylují ji okolní ruchy, nedaří se jí udržet pozornost. Na studijní poradenství dochází od léta. „Získala jsem už větší pocit jistoty. Vím, za kým jít, co mohu při studiu využít, co mi při učení funguje. Pro mne je to kreativní práce s tabletem, pletení ve výuce, časté přestávky, rozmluvy se spolužáky, vlastní obrázky. Zlepšit ještě potřebuji prokrastinaci a denní režim,“ uvedla studentka.
A jací jsou vlastně dyslektici na vysokých kolách? Často mají průměrné až nadprůměrné IQ, a i přes svůj zdánlivý handicap prošli přijímacími zkouškami a maturitou. Dyslexie sama o sobě ale nemá souvislost s hodnotou IQ. Mozek dyslektika pracuje jinak, ale ne hůř. Pro učení je to ale handicap. Pokud dyslektici chtějí studium zvládnout, musí hledat nové cesty a pracovat jinak. Řada z nich pak excelovala ve vědě nebo umění. Problémy s dyslexií měli Alexander G. Bell, Henry Ford, Pablo Picasso, Thomas A. Edison, nebo Agatha Christie.
Více aktualit
-
Přihlašování na kurzy Univerzity třetího věku a Mezigenerační univerzity v novém akademickém roce (2024/2025) bude probíhat od 7. května 2024 9.00 hod. Přihlašovat se můžete online na webových stránkách jednotlivých kurzů nebo osobně v kanceláři…11. 4. 2024
-
Tělo jako nástroj prezentace
“Stojíš jako tvrdý y.” “Mácháš rukama jak smyslů zbavenej.” “Jako obsah dobrý, ale ty vypadáš jako hromádka neštěstí.” “To bylo hrozný, vždyť ty jsi na publikum útočil jako buldozer, Horst Fuchs by se od tebe mohl učit!” Možná jste… -
Vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku na příkladech dobré praxe
V uplynulém týdnu naši kolegové z řad organizačních pracovníků a lektorů univerzit třetího věku napříč celým Slovenskem navštívili pro inspiraci, vzájemné sdílení zkušeností a pro nabytí nových poznatků čtyři místa v České republice a to Mendelovu…22. 3. 2024 -
Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro specialistu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Kurz je akreditován MŠMT ČR jako rekvalifikační a je vhodný pro přípravu osob k získání profesní kvalifikace… -
Autorizovaná zkouška pro PK Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje…
Mendelova univerzita v Brně je autorizovanou osobou umožňující vykonání zkoušky zájemcům o získání profesní kvalifikace Specialista/specialistka vzdělávání a rozvoje zaměstnanců (dle zákona 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího… -
Newsletter - poděkování
Děkujeme, že ses přihlásil/a k odběru našeho uchazečského newsletteru. Už chybí jen jeden malý krok. Na Tvou adresu jsme poslali mail, který od tebe potřebujeme potvrdit. Pak teprve to začne všechno fungovat.13. 3. 2024 -
Mendelova univerzita výstavou vyvrací genderové stereotypy
13. 2. 2024 „Vážení kolegové, milé kolegyně, na Mendelově univerzitě v Brně najdete špičkové vědce a výzkumníky. Uchazeči si vyberou z pestré nabídky studijních programů od informatiky přes lesnictví až po dřevostavby. Uchazečky se mohou…13. 2. 2024 -
MENDELU spouští uchazečskou kampaň zaměřenou na udržitelnost
Mendelova univerzita v Brně spouští první celouniverzitní uchazečskou kampaň, zaměřila ji na téma udržitelnosti. Kampaň na příbězích mladých absolventů MENDELU ukazuje, že díky studiu na univerzitě získají potřebné znalosti a dovednosti pro to,…22. 1. 2024 -
Zavádění age managementu do prostředí vysokých škol
Kurz je určen pro všechny zájemce, kteří chtějí získat potřebné informace k zavádění konceptu age managementu na vysokých školách. Kurz je realizován v rámci projektu Národní plán obnovy pro oblast vysokých škol (2022-2024), účast na kurzu je… -
Základní pedagogické kompetence pro začínající pedagogické pracovníky
Kurz je určen začínajícím akademickým pracovníkům nebo studentům doktorského studia, kteří vedou výuku v prezenční či kombinované výuce a chtějí si zvýšit své pedagogické kompetence. V kurzu se naučí správně nastavit vzdělávací cíle, adekvátně…