Na letošním ročníku konference se v Brně setkalo téměř šest desítek odborníků, a to zejména z České republiky. Na osobní účast měl vliv zejména aktuální stav epidemiologické situace, díky kterému například zahraniční hosté z Maďarska a Polska přednesli své příspěvky formou videokonference.
Dopolední plenární část konference zahájil Vladimír Hulík z Odboru školské statistiky, analýz a strategií MŠMT. Ve své přednášce hovořil o vývoji počtu žáků na jednotlivých typech středních škol od roku 1960 do roku 2019 a naznačil i možný trend v příštích deseti letech s ohledem na demografický vývoj. Zaměřil se přitom na střední odborné vzdělávání, které mělo ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva České republiky historicky vždy velmi silné zastoupení. Například na počátku 90. let se studijních oborů s maturitou účastnilo přibližně 55% ze všech středoškolských žáků. Za pouhých 10 let už tento počet stoupl na přibližných 70%, a to především vlivem společenských změn na konci roku 1989, kdy bylo ukončeno využívání tvrdých kvót pro přijímání do jednotlivých oborů. V dnešní době se středního odborného vzdělávání účastní asi 75 % z celkového počtu středoškolských žáků. Strukturu žáků ve středním vzdělávání během příštích 10 let předpokládají statistici z MŠMT následující: 25% žáků v učňovských oborech, 50% žáků na středních odborných školách a 25% žáků na gymnáziích. Očekává se postupný nárůst počtu absolventů gymnázií a následně i růst počtu absolventů vysokých škol.
Jako druhý vystoupil v plenární části Lajos Somogyvári z University of Pannonia v maďarském Veszprému. Ústředním tématem jeho přednášky byly kompetence a proměny požadavků na kompetence v čase. V 50. letech s rozvojem vědy a techniky začíná růst poptávka po změně kompetencí zaměstnanců. V 80. letech se zejména v západním světě stupňují požadavky na manažerské znalosti a kompetence v oblasti lidských zdrojů. Požadavky na změnu kompetencí se dále měnily a mění v závislosti na sociálních, ekonomických a politických změnách ve společnosti. Změnami kompetencí se zabývá i Evropská unie – Evropská komise ustanovila Poradní výbor pro odborné vzdělávání s cílem stanovit vizi „konkurenceschopné a soudržné Evropy“, ve které by systém odborného vzdělávání zohledňoval měnící se požadavky na odborné kompetence.
Změnám v odborném vzdělávání v závislosti na požadavcích současného pracovního trhu se věnovala i Monika Christoph z Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani. Hovořila o tom, jak digitalizace pracovního prostředí, globalizace a požadavky na variabilitu vedou k fenoménu digitálních nomádů. U tohoto fenoménu se zdají být klíčovými momenty budování profesního potenciálu, využití kreativity zaměstnanců a hloubková reflexe při současné možnosti vykonávat své povolání z jakéhokoliv místa na světě.
Sonia Wawrzyniak, rovněž z Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani hovořila o aktuální potřebě hledání efektivnějších strategií, jak pracovat se studenty, jak objevovat jejich potenciál a připravit je tak na jejich budoucí povolání. Prezentovala výsledky projektu „Nadšený student“, který probíhal na polských základních a středních školách v letech 2017 – 2019 a jehož cílem bylo pomoci žákům a studentům zorientovat se v jejich schopnostech, silných stránkách a předpokladech pro budoucí studium či profesní kariéru.
Po plenární části pokračovala konference ICOLLE jednáním v sekcích, ve kterých vystoupili odborníci s celkem 27 příspěvky. Jejich zaměření bylo poměrně obsáhlé. Příspěvky se věnovaly tématům jako např. pracovním schopnostem a životnímu stylu učitelů středních odborných škol, odbornému vzdělávání v ČR a vybraných zemích EU, srovnání odborných kompetencí učitelů odborných předmětů ve vybraných zemích EU, kvalitě vysokoškolské výuky, efektivitě online výuky, nebo hodnocení pedagogické praxe probíhající v době současné pandemie. Všechny příspěvky, které zazněly na letošním ročníku konference celoživotního vzdělávání ICOLLE, budou zájemcům k dispozici v recenzovaném sborníku příspěvků.
Více aktualit
-
Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na…27. 9. 2023
-
Další setkání mezinárodního projektu Erasmus+ 60
V prvním zářijovém týdnu měli možnost senioři a jejich lektoři ze sedmi evropských zemí společně testovat nové online kurzy, které vznikají v rámci mezinárodního projektu Erasmus+ 60, do něhož je zapojena i naše Univerzita třetího věku. Senioři…21. 9. 2023 -
Účast našich posluchačů na Mezinárodní sportovní olympiádě ve Zvolenu
Již poněkolikáté se posluchači Univerzity třetího věku MENDELU - pobočky v Bruntálu - zúčastnili Mezinárodní sportovní olympiády ve Zvolenu společně se seniory z Portugalska, Rumunska, Lotyšska, Ukrajiny, Polska a Slovenska. Před jedenáctičlenným…19. 9. 2023 -
Jak zachovat učitelskou profesi udržitelnou? Tím se bude zabývat konference…
Učitelé patří k rizikovým skupinám ohroženým syndromem vyhoření. Jejich představy o školství se po absolutoriu na pedagogických či jiných fakultách rozcházejí s realitou, se kterou se denně potkávají ve školách. V důsledku toho ztrácí motivaci…12. 9. 2023 -
Lektor/lektorka dalšího vzdělávání
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro práci lektora v oblasti dalšího vzdělávání, ale také interního školitele pro soukromou sféru, či osoby, které poskytují poradenskou nebo vzdělávací činnost.… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Ve dnech 22–24. 8. 2023 se konal již 3. ročník Prázdninové mezigenerační univerzity. I tentokrát měli prarodiče se svými vnoučaty možnost společně prožít tři dny plné nejen nových informací, ale také nevšedních zážitků v prostředí…28. 8. 2023 -
Napsali o nás...
Mezigenerační univerzita působí v rámci Institutu celoživotního vzdělávání jako unikátní pilotní projekt, který dává seniorům a jejich vnoučatům příležitost trávit spolu více volného času a učit se nejen společně, ale i od sebe navzájem.…18. 8. 2023 -
Český jazyk pro cizince - rekvalifikační kurz pro pokročilé
Jedná se o rekvalifikační kurz, který je zakončen závěrečnou zkouškou dle vyhlášky č. 176/2009 Sb., jehož výstupem je Osvědčení o rekvalifikaci. Je určený zejména ukrajinským občanům pobývajícím v České republice evidovaným na Úřadu práce, pro… -
Španělština pro úplné začátečníky
Kurz španělštiny pro začátečníky klade důraz na rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení), přičemž zajišťuje důkladné studium základních gramatických struktur a jejich následné procvičení a upevnění,… -
Španělština pro pokročilé začátečníky
Kurz španělštiny pro pokročilé začátečníky navazuje na znalosti probírané v lekcích 0-2 učebnice Nuevo Español en Marcha 1 a klade důraz na rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení), přičemž zajišťuje důkladné studium…