„Konference ICOLLE se tradičně věnuje aktuálním otázkám v oblasti školství a letošní ročník nebyl výjimkou.“ říká doc. PhDr. Dana Linhartová, CSc., ředitelka vysokoškolského ústavu Institutu celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně a pokračuje: „Cílem konference ICOLLE 2016 bylo zhodnotit aktuální výzvy ve vybraných oblastech celoživotního vzdělávání. Pozornost přednášejících se soustředila na kariérní systém pedagogických pracovníků a s tím související téma dalšího vzdělávání pedagogů.“
Plenární část konference, která dává konferenci pomyslný rámec, zahájil PhDr. Václav Trojan, Ph.D.z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který hovořil o kariérním systému pedagogických pracovníků, který dosud v českém školství, i přes mnoho pokusů o jeho zavedení, chybí. Dotknul se také problematiky vzdělávacího systému učitelů a jeho dalšího vývoje. Na úvodní příspěvek navázala PhDr. Jana Kohnová, Ph.D. rovněž z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Věnovala se tématu vzdělávání učitelů a upozornila na to, že pro zdokonalování profese učitele nepostačuje jen další vzdělávání, ale je potřebná i reflexe zkušeností z vlastní pedagogické praxe a samostudia. Na nezbytnost systematického vzdělávání jako základního předpokladu pro rozvíjení profesionality a pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů upozornila ve svém příspěvku doc. PhDr. Iveta Bednaříková, Ph.D. z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Hovořila dále o nové roli učitelů v kontextu informační společnosti a nových vzdělávacích technologií. Jak bude vypadat další vzdělávání v éře Práce 4.0.? V čem a jakým způsobem budeme vzdělávat zaměstnance? Na co se mají připravit vzdělávací instituce? Na tyto otázky hledala odpověď ve svém příspěvku Mgr. Erika Konupčíková z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Mgr. Ilona Štorová z Age Management, z.s. představila finský vzdělávací program Towards Successful Seniority TM, který zvyšuje možnosti účastníků nalézat úspěšná řešení týkající se jejich kariéry, posiluje jejich schopnost vyrovnat se s případnými neúspěchy a může být nástrojem prevence vzniku depresí, syndromu vyhoření a předčasných odchodů ze zaměstnání.
Na plenární část navázalo jednání v odborných sekcích, kde přednášející rozvinuli výše uvedená témata a věnovali se dalším aktuálním okruhům, jako jsou očekávání zaměstnavatelské sféry na další vzdělávání zaměstnanců či trendy ve vzdělávání starších dospělých. Účastníci sekcí sdíleli své praktické zkušenosti z oblastí sekundárního a terciárního vzdělávání, dalšího vzdělávání a vzdělávání seniorů a živě o nich diskutovali. V odborných sekcích referovalo celkem 60 účastníků se 39 příspěvky.
Účastníci konference se shodli na řadě závěrů, ze kterých lze zdůraznit tyto:
- Iniciovat další diskusi o kariérním řádu pedagogických a akademických pracovníků.
- Soustředit pozornost na další vzdělávání pedagogických pracovníků a lektorů dalšího vzdělávání.
- Nadále podporovat a rozvíjet politiku aktivního stárnutí.
- Podporovat navýšení finančních prostředků ze strany MŠMT ČR pro pedagogické a akademické pracovníky na všech stupních škol.
- Zkvalitnit profesní vzdělávání s ohledem na potřeby zaměstnanců i zaměstnavatelské sféry.
Přehled závěrů konference je k dispozici zde (v dolní části stránky).
Účastníci konference projevili velký zájem o uskutečnění mezinárodní vědecká konference ICOLLE i v příštím roce.
Více aktualit
-
V úterý 10. 9. 24 se již podesáté vypravili posluchačky a posluchači z pobočky U3V V Bruntále na sportovní olympiádu U3V do Zvolena, kde je čekal velký sportovní úspěch. A jak celá akce probíhala, nám blíže popsala jedna z účastnic olympiády: …20. 9. 2024
-
Webináře zaměřené na interaktivní výuku a tvorbu moderních studijních opor
Pro akademické pracovníky, vědecko-výzkumné pracovníky a studenty doktorského studia MENDELU jsme připravili 2 webináře, ve kterých se mohou zdokonalit ve tvorbě studijních opor a prakticky si vyzkoušet různé aplikace pro zpestření výuky. … -
Digitální VŠ učitel
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií. Představíme si vhodné digitální pomůcky pro výuku, dále dostanete řadu tipů a triků pro lepší prezentace nejen v powerpointu a nakonec se zaměříme na to, jak si tvořit… -
Základy AI pro VŠ učitele
Workshop pro vysokoškolské učitele, kteří se nebojí digitálních technologií, zejména umělé inteligence (AI). Představíme si, co to je AI, jak funguje a k čemu nám může být užitečná. Upozorníme i na možná rizika a jejich předcházení. Ukážeme si, co… -
Jihomoravská seniorská akademie zahájila první přednášky
V pondělí 16. 9. 2024 jsme první přednáškou ve Vyškově a Znojmě odstartovali náš nový vzdělávací projekt Jihomoravská seniorská akademie, který je podpořen dotačním titulem Dotace mimo dotační program schváleného Zastupitelstvem Jihomoravského…18. 9. 2024 -
Aktuální opatření související s mimořádnou povodňovou situací
Vážené studentky, vážení studenti, účastníci programů celoživotního vzdělávání a klienti poradenského centra, v souvislosti s aktuální povodňovou situací a Vašimi aktivitami spojenými s odstraněním následků škod, případně Vaším…15. 9. 2024 -
Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání
Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou…13. 9. 2024 -
Trvalky pro slunná a suchá stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro slunná a suchá stanoviště … -
Trvalky pro stinná stanoviště
Přednáška je určená pro všechny, kteří se zajímají o zahradu a zahradní architekturu. Nejen pro absolventy kurzu Základy zahradní architektury. Obsah kurzu charakteristika jednotlivých druhů trvalek pro stinná stanoviště (výška, šířka,… -
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku informatiky připravujeme pro pedagogy, kteří mají zájem získat kvalifikaci pro výuku informatiky na druhém stupni základní školy a na středních školách. Studium probíhá kombinovanou…