„Konference ICOLLE se tradičně věnuje aktuálním otázkám v oblasti školství a letošní ročník nebyl výjimkou.“ říká doc. PhDr. Dana Linhartová, CSc., ředitelka vysokoškolského ústavu Institutu celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně a pokračuje: „Cílem konference ICOLLE 2016 bylo zhodnotit aktuální výzvy ve vybraných oblastech celoživotního vzdělávání. Pozornost přednášejících se soustředila na kariérní systém pedagogických pracovníků a s tím související téma dalšího vzdělávání pedagogů.“
Plenární část konference, která dává konferenci pomyslný rámec, zahájil PhDr. Václav Trojan, Ph.D.z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který hovořil o kariérním systému pedagogických pracovníků, který dosud v českém školství, i přes mnoho pokusů o jeho zavedení, chybí. Dotknul se také problematiky vzdělávacího systému učitelů a jeho dalšího vývoje. Na úvodní příspěvek navázala PhDr. Jana Kohnová, Ph.D. rovněž z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Věnovala se tématu vzdělávání učitelů a upozornila na to, že pro zdokonalování profese učitele nepostačuje jen další vzdělávání, ale je potřebná i reflexe zkušeností z vlastní pedagogické praxe a samostudia. Na nezbytnost systematického vzdělávání jako základního předpokladu pro rozvíjení profesionality a pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů upozornila ve svém příspěvku doc. PhDr. Iveta Bednaříková, Ph.D. z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Hovořila dále o nové roli učitelů v kontextu informační společnosti a nových vzdělávacích technologií. Jak bude vypadat další vzdělávání v éře Práce 4.0.? V čem a jakým způsobem budeme vzdělávat zaměstnance? Na co se mají připravit vzdělávací instituce? Na tyto otázky hledala odpověď ve svém příspěvku Mgr. Erika Konupčíková z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Mgr. Ilona Štorová z Age Management, z.s. představila finský vzdělávací program Towards Successful Seniority TM, který zvyšuje možnosti účastníků nalézat úspěšná řešení týkající se jejich kariéry, posiluje jejich schopnost vyrovnat se s případnými neúspěchy a může být nástrojem prevence vzniku depresí, syndromu vyhoření a předčasných odchodů ze zaměstnání.
Na plenární část navázalo jednání v odborných sekcích, kde přednášející rozvinuli výše uvedená témata a věnovali se dalším aktuálním okruhům, jako jsou očekávání zaměstnavatelské sféry na další vzdělávání zaměstnanců či trendy ve vzdělávání starších dospělých. Účastníci sekcí sdíleli své praktické zkušenosti z oblastí sekundárního a terciárního vzdělávání, dalšího vzdělávání a vzdělávání seniorů a živě o nich diskutovali. V odborných sekcích referovalo celkem 60 účastníků se 39 příspěvky.
Účastníci konference se shodli na řadě závěrů, ze kterých lze zdůraznit tyto:
- Iniciovat další diskusi o kariérním řádu pedagogických a akademických pracovníků.
- Soustředit pozornost na další vzdělávání pedagogických pracovníků a lektorů dalšího vzdělávání.
- Nadále podporovat a rozvíjet politiku aktivního stárnutí.
- Podporovat navýšení finančních prostředků ze strany MŠMT ČR pro pedagogické a akademické pracovníky na všech stupních škol.
- Zkvalitnit profesní vzdělávání s ohledem na potřeby zaměstnanců i zaměstnavatelské sféry.
Přehled závěrů konference je k dispozici zde (v dolní části stránky).
Účastníci konference projevili velký zájem o uskutečnění mezinárodní vědecká konference ICOLLE i v příštím roce.
Více aktualit
-
Letošní ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE, kterou pravidelně pořádá Institut celoživotního vzdělávání MENDELU, se věnoval tématu udržitelnosti a jejímu významu v pedagogických vědách. Konference se v úvodní části zaměřila na…27. 9. 2023
-
Další setkání mezinárodního projektu Erasmus+ 60
V prvním zářijovém týdnu měli možnost senioři a jejich lektoři ze sedmi evropských zemí společně testovat nové online kurzy, které vznikají v rámci mezinárodního projektu Erasmus+ 60, do něhož je zapojena i naše Univerzita třetího věku. Senioři…21. 9. 2023 -
Účast našich posluchačů na Mezinárodní sportovní olympiádě ve Zvolenu
Již poněkolikáté se posluchači Univerzity třetího věku MENDELU - pobočky v Bruntálu - zúčastnili Mezinárodní sportovní olympiády ve Zvolenu společně se seniory z Portugalska, Rumunska, Lotyšska, Ukrajiny, Polska a Slovenska. Před jedenáctičlenným…19. 9. 2023 -
Jak zachovat učitelskou profesi udržitelnou? Tím se bude zabývat konference…
Učitelé patří k rizikovým skupinám ohroženým syndromem vyhoření. Jejich představy o školství se po absolutoriu na pedagogických či jiných fakultách rozcházejí s realitou, se kterou se denně potkávají ve školách. V důsledku toho ztrácí motivaci…12. 9. 2023 -
Lektor/lektorka dalšího vzdělávání
Kurz je určen všem, kteří chtějí získat či rozvinout profesní kompetence nezbytné pro práci lektora v oblasti dalšího vzdělávání, ale také interního školitele pro soukromou sféru, či osoby, které poskytují poradenskou nebo vzdělávací činnost.… -
Prázdninová mezigenerační univerzita
Ve dnech 22–24. 8. 2023 se konal již 3. ročník Prázdninové mezigenerační univerzity. I tentokrát měli prarodiče se svými vnoučaty možnost společně prožít tři dny plné nejen nových informací, ale také nevšedních zážitků v prostředí…28. 8. 2023 -
Napsali o nás...
Mezigenerační univerzita působí v rámci Institutu celoživotního vzdělávání jako unikátní pilotní projekt, který dává seniorům a jejich vnoučatům příležitost trávit spolu více volného času a učit se nejen společně, ale i od sebe navzájem.…18. 8. 2023 -
Český jazyk pro cizince - rekvalifikační kurz pro pokročilé
Jedná se o rekvalifikační kurz, který je zakončen závěrečnou zkouškou dle vyhlášky č. 176/2009 Sb., jehož výstupem je Osvědčení o rekvalifikaci. Je určený zejména ukrajinským občanům pobývajícím v České republice evidovaným na Úřadu práce, pro… -
Španělština pro úplné začátečníky
Kurz španělštiny pro začátečníky klade důraz na rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení), přičemž zajišťuje důkladné studium základních gramatických struktur a jejich následné procvičení a upevnění,… -
Španělština pro pokročilé začátečníky
Kurz španělštiny pro pokročilé začátečníky navazuje na znalosti probírané v lekcích 0-2 učebnice Nuevo Español en Marcha 1 a klade důraz na rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení), přičemž zajišťuje důkladné studium…